Vědci nalezli v Tanzanii obrovské zásoby helia

Obrovské zásoby vzácného helia objevili vědci v jihoafrické Tanzanii. Celkové množství plynu by dokázalo planetu tímto plynem zásobovat sedm let. Jedná se totiž o více než bilion litrů.

Heliové balónky
28.6.2016 16:00   |

Ložiska helia byla zatím objevována pouze v menších množstvích při těžbě ropy a zemního plynu. Podle Chrise Ballentina z oxfordské univerzity je nález rezervoáru s plynem velmi důležitý. Zároveň dodal, že může v budoucnu dojít k podobným objevům.

„Budeme zkoumat místa se stejnou geologickou historií, což nám může pomoci nové zdroje helia najít,“ sdělil serveru BBC.com jeho kolega Pete Barry.

Přečtěte si: Total bude s Qatar Petroleum provozovat největší ropné pole v Kataru

Helium se v současnosti nepoužívá pouze k plnění balonků na narozeninových oslavách. Tvoří například chladící náplň v magnetických rezonancích, nález z Tanzanie by takových přístrojů dokázal naplnit asi milion. Rovněž se používá v kosmonautice, nebo jako součást helium-neonových laserů. Ty můžeme najít například ve čtečkách čárových kódů.

Helium se tvoří pomalým radioaktivním rozpadem zemských desek. Zároveň je důležitá velká opatrnost při jeho těžbě, protože hrozí únik plynu do ovzduší. Jeho cena za posledních 15 let vzrostla asi o 500 procent.

Čtěte také:

Německo hodlá zcela zakázat těžbu plynu pomocí frakování

OKD: Uhlí nyní těžíme i prodáváme nad plán

Autor: Michal Tomeš