Zlatá horečka stoupá, Česká mincovna hlásí stovky objednávek denně | E15.cz

Zlatá horečka stoupá, Česká mincovna hlásí stovky objednávek denně

Zlatá horečka stoupá, Česká mincovna hlásí stovky objednávek denně
15. srpna 2011 • 11:23
Česká mincovna láme rekordy, za jediný týden prodala investiční zlato za bezmála sto milionů korun. Důvodem jsou rostoucí ceny zlata na světových trzích. Investiční zlato ve formě slitků a cihel nabízí mincovna zhruba čtyři měsíce, týdně realizovala obchody v řádech statisíců korun. V posledním týdnu ale denně přijímá v průměru na sto objednávek a zaměstnanci nestačí brát telefony. Zájem je hlavně o investiční zlato, ze kterého se neplatí DPH.

Důvodem rekordní poptávky je nejistota na akciových trzích. Rekordně zdražilo zlato poté, co agentura Standard & Poor's zhoršila úvěrový rating Spojených států. Cena zlata tak před týdnem poprvé v historii překonala hranici 1800 dolarů za troyskou unci (31,1 gramu).

Vysoké ceny zlata ale podle ředitele společnosti Radka Šulty paradoxně mincovně spíš škodí, zájem je totiž hlavně o slitky, při jejichž koupi investoři neplatí dvacetiprocentní DPH, zájem o umělecky zpracované medaile je minimální. Mincovna na tom tratí, protože z prodeje investičního zlata má jen minimální profit.

„U medailí platí investor DPH, řada z nich proto raději přešla k investičnímu zlatu, které je levnější,“ vysvětlil Šulta. Zlatou cihlu o hmotnosti jednoho kilogramu mohli investoři v minulém týdnu koupit za 960 tisíc až 970 tisíc korun, investiční medaile, o stejné hmotnosti je ale podstatně dražší.

„Ještě na jaře jsme ji prodávali za 1,2 milionu korun, už to byl rekord, teď jsme ji museli zdražit na 1,35 milionu,“ vysvětlil Šulta. Dražší jsou i zlaté dukáty, proto podle něj někteří tradiční klienti mincovny přešli od medailí k levnějšímu investičnímu zlatu.

Vývoj ceny zlata v posledních 5 letech

Vývoj ceny zlataVývoj ceny zlataAutor: E15

Cenu pamětních mincí zvyšuje jejich umělecká hodnota

Bez DPH lze ale podle Šulty nakoupit pamětní zlaté mince, které každoročně mincovna razí pro Českou národní banku. „Zatímco letošní emise je vyprodaná, ve skladech máme ještě několik tisíc zlatých mincí z minulosti. Jejich nákup je pro investory podobně výhodný jako nákup investičního zlata, navíc ale mají ještě uměleckou hodnotu,“ upozornil Šulta. Zájem o tyto mince se v posledních dnech podle něj rovněž zvyšuje, prozíraví investoři je kupují po desítkách.

Česká mincovna je poslední firmou, která po rozpadu sklářského a bižuterního gigantu Jablonex Group, zůstala v Jablonci v provozu. Od loňského dubna má mincovna nového vlastníka, kterým je společnost Monetica. Ta vznikla jako konsorcium dvou zájemců, většinu vlastní podnikatel Karel Zoubek. Menšinovým akcionářem firmy je švýcarská společnost Amera, která patří mezi hlavní světové producenty střížků, jež jsou výchozím polotovarem při ražbě mincí.

Firma zaměstnává 66 pracovníků. V loňském roce uskutečnila zakázky za 406 milionů korun a její hospodaření skončilo ziskem 57 milionů korun.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou