Důvěra v ekonomiku v březnu klesla, hlavně u spotřebitelů | E15.cz

Důvěra v ekonomiku v březnu klesla, hlavně u spotřebitelů

Důvěra v ekonomiku v březnu klesla, hlavně u spotřebitelů
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Michael Tomeš, E15
24. března 2016 • 10:06
Důvěra v českou ekonomiku v březnu klesla oproti únoru o 0,4 bodu na 96,7 bodu. Vrátila se tak zpět na úroveň z konce loňského roku. Nejvíce se snížila u spotřebitelů, i tak jsou ale optimističtější než podnikatelé. Mezi podnikateli je pokles důvěry patrný zejména ve stavebnictví, kde je důvěra nejnižší od konce roku 2014. Informoval o tom dnes Český statistický úřad. Ve srovnání s loňským březnem je celková důvěra vyšší o 1,6 bodu.

Podnikatelská důvěra v březnu dosáhla 95,1 bodu a byla o dvě desetiny bodu nižší než v únoru. Důvěra vzrostla pouze mezi poskytovateli služeb (o 1,5 bodu), v ostatních odvětvích klesla. Mezi podnikateli v průmyslu byl pokles nejnižší, a to o 0,3 bodu. V příštích třech měsících očekávají průmyslové podniky snížení tempa růstu výroby a mírné zvýšení zaměstnanosti. Stavebníci upozorňují na snížení poptávky oproti únoru a do června očekávají neměnnost tempa stavební činnosti.

Důvěra spotřebitelů se v březnu snížila o 1,4 bodu na 104,8 bodu, vrátila se tím na úroveň loňského října. Mezi tím vystoupala až na hodnotu 110 bodů, a to v lednu. Z březnového šetření vyplynulo, že se mírně zvýšily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace v příštích 12 měsících. Obavy z jejich vlastní finanční situace se téměř nezměnily. Úmysl spotřebitelů spořit se v porovnání s únorem mírně snížil. Obavy ze zvýšení nezaměstnanosti či růstu cen zůstaly neměnné.

Sezónně očištěné indikátory důvěry

Důvěra v českou ekonomikuiDůvěra v českou ekonomikuiAutor: Český statistický úřad
Zdroj: Český statistický úřad

„Spotřebitelé vidí situaci o něco více pesimisticky než v minulých měsících. Hlavně jejich výhled na celkovou ekonomickou situaci je horší,“ komentuje analytik Michal Kozub z Home Credit. „Na druhou stranu ani oni nečekají, že by se jejich situace měla zásadně změnit. Obavy z nezaměstnanosti nebo vysokého růstu cen se nezměnily. V tomto ohledu jsou spotřebitelé konzistentní a vnímají pozitivně současnost, kdy ceny rostou velmi pomalu a nezaměstnanost zároveň rychle klesá.“

Optimističtější výhled podnikatelů brzdí globální hrozby, mezi které patří mimo jiné i ochlazování čínské ekonomiky, řekl Lukáš Hendrych z auditorské a poradenské sítě BDO. Stále významnějším omezujícím faktorem se podle něj stává také nedostatek kvalifikované pracovní síly. Mírný pokles důvěry spotřebitelů v porovnání s předchozími měsíci může souviset s odezněním pozitivních faktorů v podobě mimořádných bonusů a třináctých platů z konce roku, dodal.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!