Malobchod za únor nemile překvapil. Zklamala auta, hitem je internet | E15.cz

Malobchod za únor nemile překvapil. Zklamala auta, hitem je internet

Malobchod za únor nemile překvapil. Zklamala auta, hitem je internet
nákup v supermarketu
• 
ZDROJ: E15
4. dubna 2013 • 09:11
Tržby obchodníků v únoru ubraly více, než se očekávalo. Bez sezonního očistění meziročně klesly o 4,7 procenta po lednovém revidovaném poklesu o 0,6 procenta. Pokles se podle Českého statistického úřadu projevil v prodeji automobilů i v maloobchodě. Meziměsíčně se tržby po očištění o sezonní vlivy snížily reálně o 1,3 procenta. Další vývoj vidí analytici jako velkou neznámou.

„Velké zklamání opět přinesl prodej motorových vozidel, v tomto případě hlavně osobních aut s propadem o sedm procent. Nejen na statistikách tržeb je vidět velký propad v poptávce po automobilech. Počet registrací podle statistik SDA u nových osobních automobilů klesl v únoru meziročně o tři tisíce. Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě,“ okomentoval výsledky pro E15.cz analytik Home Creditu Michal Kozub.

Podle Kozuba lidé stále šetří a nechtějí dělat velké výdaje. Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší. Proto v běžných cenách tržby klesly ještě více, a to sice o více jak deset procent.

Na potravinách se stále odráží skepse spotřebitelů, která se projevuje oblibou nákupů v akcích, ale i tím, že spotřebitelé nakupují méně a stále častěji levnější varianty zboží. Inflace potravin je vysoká a spotřebitelé jsou velmi citliví na jakékoli změny jejich cen.

Nákupy online frčí čím dál víc

„Fascinující jsou ale tržby v oblasti internetu. Po výborném výsledku z ledna přišel další, velmi podobný. Tržby vzrostly ve stálých cenách o pětinu. To je růst, který by mohly všechny ostatní oblasti jen závidět. Chuť lidí nakupovat online se nezapře,“ dodal Kozub.

Jednou z mála dalších oblastí, kde ještě tržby dokázaly vzrůst, je prodej elektroniky a také oblečení. Obě kategorie mají jedno společné - rostly jen ve stálých cenách, tedy po očištění o inflaci. V běžných cenách jejich tržby klesaly. U elektroniky to znamená růst o 3,7 procenta oproti reálnému poklesu o 5,8 procenta. „To je cena za stále klesající ceny zboží v tomto odvětví,“ vysvětlil analytik.

Mezinárodní srovnání úrovně malobchodu k únoru 2013Mezinárodní srovnání úrovně malobchodu k únoru 2013Autor: ČSÚ

S kolegou souhlasí i analytik skupiny Citfin Tomáš Volf: „Neustále klesající tržby maloobchodníků jen dokreslují celkový obrázek stavu ekonomiky. Nezaměstnanost je vysoká a dále roste, takže lidí, kteří mají možnost více utrácet je méně. Těm zaměstnaným v posledním čtvrtletí mzdy téměř nerostly, takže spotřebitelská poptávka je stále velmi slabá a obavy z horší finanční situace v budoucnu mnoho lidí k vyšším nákupům rozhodně nemotivuje.“

A jaký je výhled do budoucna? „Stát drží dál své výdaje na uzdě, což celkové situaci nepřidává. V následujících měsících je před námi mnoho neznámých. Stále je tu přetrvávající velmi nízké tempo růstu evropské ekonomiky, situaci komplikuje také otazník nad kyperskou krizí,“ odpověděl E15.cz Kozub.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!