Maloobchodní tržby v dubnu zpomalily meziroční růst

Maloobchodní tržby v dubnu zpomalily meziroční růst
6. června 2016 • 10:32
Tržby v maloobchodě bez aut v dubnu zpomalily meziroční růst na 4,9 procenta z březnového revidovaného růstu šest procent. Vyšší byl prodej zejména nepotravinářského zboží a pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu či zásilkové služby. Oznámil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ).

Růst maloobchodních tržeb je podle analytiků odrazem současného optimismu českých domácností. Stojí za ním hlavně zvyšující se mzdy, klesající nezaměstnanost a snižující se ceny řady výrobků. Tržby v maloobchodě bez prodejů aut v dubnu vzrostly meziročně o 4,9 procenta.

Tržby očištěné o kalendářní vlivy se meziročně zvýšily o 5,7 procenta. „Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty (při stejném počtu pracovních dní v dubnu 2016 i 2015) připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc,“ uvedl ČSÚ. To potvrzuje také odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý. „Letos obchodníci těžili z velikonočních nákupů už v březnu, zatímco loni až v dubnu. Bez tohoto kalendářního vlivu by meziroční růst překonal podle statistiků pět procent,“ řekl Kulhavý.

Tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 8,8 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 6,7 procenta a potravin o 1,1 procenta.

Česko je z nových členských zemí EU nejvíce konkurenceschopné

Prodeje prostřednictvím internetu či zásilkové služby byly vyšší o 19,8 procenta. Vyšší tržby zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. Obchodům s výrobky pro domácnost stouply tržby o 9,8 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,4 procenta. Více lidé utratili také za oděvy, obuv, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží. Tržby za potraviny vzrostly v nespecializovaných i specializovaných prodejnách shodně o 1,1 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziročně o 15,8 procenta, přitom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 16,7 procenta a za opravy motorových vozidel o 12 procent.

Analytik: Ochota šetřit je nízká

Podle Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta se důvěra spotřebitelů i nadále nachází v blízkosti historických maxim a jejich ochota spořit je výrazně nižší než v předchozích letech. „Domácnostem hraje do karet pozitivní vývoj na pracovním trhu včetně reálného růstu mezd a velmi nízká inflace. Čísla z maloobchodu tak zatím potvrzují, že hlavním tahounem letošního hospodářského růstu bude především český spotřebitel,“ uvedl Novák.

Analytička Raiffeisenbank Daniela Milučká dodala, že zvolnění růstu maloobchodních tržeb je od začátku roku již patrné, nicméně impulzy pro jejich růst se nevytrácejí.

„I když se ekonomice daří a nákupy spotřebitelů jsou de facto rekordní, obchodníci si příliš netroufají zdražovat spotřební zboží. I nadále proto cenový index v obchodech ukazuje další pokles cen, tentokrát o 2,7 procenta,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!