Německé firmy překvapily silou vývozu | E15.cz

Německé firmy překvapily silou vývozu

Německé firmy překvapily silou vývozu
ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia.cz
11. dubna 2012 • 08:00
Němečtí vývozci vzdorují dluhové krizi. V únoru, sdělil Spolkový statistický úřad, přidali v porovnání s lednem o 1,6 procenta. Analytici, jichž se ptala agentura Reuters, počítali přitom s přírůstkem 0,4 procenta. V absolutním vyjádření prodali v únoru exportéři z největší evropské ekonomiky zboží za 91,3 miliardy eur, o rok dříve utržili o 8,6 procenta méně.

Dovozy stouply v druhém měsíci roku meziměsíčně o 3,9 procenta. I tady překonal výsledek odhady, ty se pohybovaly kolem půl procenta. Do Německa putovaly výrobky za 76,5 miliardy eur. V obchodní bilanci, tedy v porovnání vývozu a dovozu, hlásí Němci únorový přebytek 13,6 miliardy eur.

Rok 2011, který silně poznamenaly problémy periferních ekonomik v eurozóně, byl pro německý export rekordním – sousední země v něm poprvé překonala o 60 miliard metu jednoho bilionu eur. Eurozóna pojala výrobky Made in Germany za 420,6 miliardy, celá EU za 627,2 miliardy. Z dalších zemí byly největšími odběrateli Spojené státy, Čína a Rusko.

Německý export na vzestupuNěmecký export na vzestupuAutor: Spolkový statistický úřad

Předpovědi pro letošek však už tolik optimistické nejsou. Branžovní svaz BGA čeká kvůli pokračující dluhové mizérii a slabému hospodářskému oživení přírůstek zhruba šesti procent, což je polovina přidání z loňska.

V praxi by to znamenalo, že v roce 2012 vyveze Spolková republika zboží za 1,124 bilionu eur. Dovozy se mají zvýšit o sedm procent na 965 miliard eur. Obchodní přebytek, míní BGA, stoupne na 159 miliard eur, po 158 miliardách v roce 2011. „Dobrá nálada panuje zejména ve středně velkých podnicích,“ sdělil pro deník Die Welt šéf BGA Anton Börner. Šance na dorovnání případné slabší poptávky na starém kontinentu vidí hlavně v Latinské Americe a na Blízkém východě.
Hlavní impulzy si Börner i nadále slibuje od vývoje na Dálném východě. „Vzestup Asie, zvláště Číny, neznamená automaticky náš sestup. Naopak, zajišťuje nám stoupání v dalších desetiletích.“ Bude-li tento trend pokračovat, měl by se odběratelský význam Evropy a Asie v příštích 30 letech sblížit až srovnat.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat