Akcie Facebooku se nepropadly jen díky penězům bank

aktualizováno Akcie americké společnosti Facebook, která provozuje největší on-line sociální síť světa, během prvního obchodního dne na burze neklesly jen díky masivní podpoře bank. Tvrdí to makléři z Wall Street, které cituje list The New York Post. Objevují se už také experti, kteří radí akcie Facebooku prodávat, protože jsou podle nich až příliš štědře oceněny.

 Facebook, ilustrační foto
20.5.2012 16:47   |  

Makléři tvrdí, že banky mohly na podporu akcií Facebooku během pátečního obchodování vynaložit až 380 milionů dolarů (asi 7,6 miliardy Kč). Odevzdaly tak celý zisk, který inkasovaly za přípravu emise před vstupem Facebooku na burzu. Pak ale ještě musely vynaložit vlastní peníze, protože odměna činila jen zhruba 176 milionů dolarů.

„Je to další záchrana Wall Streetu - tentokrát ale musely peníze vysolit banky,“ píše list. Odkazuje tak na finanční krizi z roku 2008, kdy po krachu investiční banky Lehman Brothers musela americká vláda poskytnout bankám obrovské sumy peněz, aby se vypořádaly se systémovým rizikem. Mnoho bank tehdy bylo na pokraji bankrotu.

Facebook prodal v primární emisi (IPO) asi 421 milionů akcií. Při ceně 38 dolarů za kus tak získal zhruba 16 miliard dolarů. Odměna pro banky činila asi 1,1 procenta z objemu emise, což je méně, než je obvyklé. Banky zpravidla inkasují dvě až tři procenta z objemu emise, někdy i více. Na nižší odměnu zpravidla přistoupí, když je to pro ně spíše otázka prestiže, což lze v případě Facebooku předpokládat.


Čtěte také:

Facebook má primát - stal se největším technologickým IPO

Akcie Facebooku: nahoru a zase zpět


Akcie Facebooku v pátek krátce po zahájení obchodování vystoupily z 38 dolarů na více než 42 dolarů a přechodně se dostaly až na 45 dolarů. Graf cenového vývoje ale ukazuje, že před koncem obchodování už byla cena těsně nad 38 dolary. Právě tam podle makléřů intervenovaly banky, které přípravu emise zajistily. Hlavním manažerem emise je Morgan Stanley, syndikát měl ale celkem 33 mezinárodních bank.

Ze záznamů zveřejněných po prvním obchodním dnu je patrné, že banka Morgan Stanley měla na konci pátečního obchodování kolem 162 milionů akcií Facebooku v tržní ceně 6,16 miliardy dolarů. Banka JP Morgan držela akcie za zhruba 3,2 miliardy dolarů, Goldman Sachs měl akcie v tržní ceně zhruba 2,4 miliardy dolarů. Nebýt jejich intervence, cena akcií Facebooku by asi klesla pod upisovací cenu 38 dolarů, domnívají se makléři.

Akcie Facebooku během svého prvního dne na burze:

Zdroj: Yahoo

Podle Libora Knappka ze společnosti Venture Investors se primární nabídky Facebooku zřejmě neúčastnili žádní zájemci z Česka. „Soukromí investoři, pokud nejsou mezi top klienty investičních bank, které IPO upisují, nemají šanci akcie dostat,“ uvedl.

Analytik Brian Wieser z makléřské společnosti Pivotal Research Group je přesvědčen, že cena jedné akcie Facebooku neměla překročit 30 dolarů. Cokoliv nad touto cenou by signalizovalo, že Facebook je dokonalý podnik. To ale zdaleka není pravda, upozorňuje Wieser. Investorům proto radí akcie Facebooku prodat.

Jiní experti navíc upozorňují, že Facebook by měl v letošním roce vykázat zisk na akcii jen asi 43 centů. Aktuální cena mírně nad 38 dolary je tedy více než 88násobkem zisku na akcii. Naproti tomu akcie Googlu jsou nyní oceněny na zhruba 18násobek zisku na akcii, akcie Applu asi na 13násobek. Pokud by se použila stejná metodika, musely by akcie Facebooku stát mnohem méně než deset dolarů.

„Nejvyšší IPO internetové společnosti může v prvních dvou letech odstartovat opravdovou druhou bublinu a dokázat, že internetová ekonomika má své místo i na burze. V opačném případě může díky neúspěšnému obchodování akcií Facebooku dojít k utlumení současného nadšení z vlny sociální internetové revoluce,“ uvedl ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Zastánci Facebooku tvrdí, že podnik má obrovský potenciál, neboť má více než 900 milionů registrovaných uživatelů. Jiní naopak oponují, že Facebook z jednoho uživatele nedokáže moc peněz vydělat. Navíc není jisté, jak bude Facebook prosperovat v prostoru mobilní komunikace.

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

Mobilní operátor T-Mobile zvažuje rozšířit nabídku své internetové televize. Jednou z možností by mohla být stanice, jejíž program by byl významně složen z příspěvků veřejnosti… více

Komerční prezentace
Mobilní web