Akcie výrobců luxusního zboží prožívají úpadek, chybí po něm poptávka

Investoři se odvracejí od akcií značek pro bohaté. Poptávka tradičních odbytišť luxusního zboží zamrzla.

Hodnota módního domu Prada je nejnižší
v historii.
19.1.2016 7:16   |  

Sázky investorů na luxus vyšly z módy. Klientela ikonických značek pro bohaté momentálně není příslibem dobrého byznysu a opatrný kapitál raději balí kufry.

Akciový index S&P sdružující 80 největších světových hráčů na trhu s luxusním zbožím přišel jen od počátku letošního roku o 12 procent, a ztratil tak důvěru burziánů podstatně rychleji než zbytek trhu. Pro řadu dříve neprůstřelných značek z branže šlo navíc jen o zrychlení dramatického trendu, který započal už v loňském roce.

Luxus ztrácí na lesku kvůli chřadnoucí Číně i vysychajícím petrodolarovým kontům v arabském světě. „Odvětví luxusu bylo v uplynulých letech hnané poptávkou z rozvíjejících se zemí. Letošní pád čínských akcií i cen ropy investorské obavy o budoucnost nákupů za velkou zdí i v arabských zemích ještě dále zesílil,“ vysvětluje analytik České spořitelny Martin Krajhanzl.

Od loňského srpna, kdy se na čínské burze poprvé rozsvítila červená, prodělali investoři na akciích luxusu už 20 procent, tedy dvakrát více než na zbytku trhu. Index S&P orientovaný na výrobce luxusního zboží je aktuálně nejníže za svou dvouletou existenci, některé z věhlasných značek se ale vrátily do historie ještě dále. „Zejména čínský trh je pro mnoho výrobců luxusního zboží klíčový,“ uvádí analytik Komerční banky Josef Němý.

Více než třetinu tržeb tam inkasuje švýcarský hodinářský gigant Swatch, kolem čtvrtiny pak francouzský Richemont stojící za značkami jako Cartier, Montblanc nebo Chloé. Zatímco akcie Swatch letos zatím oslabily o deset procent, francouzského hráče z branže potkal dokonce 13procentní akciový propad. Akcionáři tak přišli o pět miliard eur. Dramatické ztráty hlásí i další velcí hráči z oboru.

Hodnota francouzského koncernu LVMH zahrnujícího luxusní značky Louis Vuitton, Christian Dior či TAG Heuer jen letos propadla dokonce o takřka šest miliard eur, akcie italského módního domu Prada po letošní třináctiprocentní ztrátě propadly na historické minimum. Trpí i výrobci dražších značek alkoholu, o tři miliardy eur, tedy zhruba o osm procent své hodnoty, letos přišel například Pernod Ricard.


Čtěte také:

Luxus na internetu: vítejte ve virtuální Pařížské ulici

„Made in China" jako symbol luxusu? V zemi vznikají ambiciózní značky

Jaroslav Bukovský Autor: Jaroslav Bukovský redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Francouzská automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, v prvním pololetí více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 1,21 miliardy eur (téměř 33 miliard… více

Mobilní web