Akcionáři VW po jedenáctihodinové debatě schválili loňské kroky vedení firmy

Akcionáři německé automobilky Volkswagen ve středu večer navzdory skandálu kolem měření emisí schválili kroky, které vedení podniku učinilo v loňském roce. Potvrdil to předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch. Akcionáři také odsouhlasili, že automobilka za loňský rok vyplatí dividendu 0,11 eura na kmenovou akci, což je výrazný pokles z předchozích 4,80 eura.

šéf Volkswagenu Matthias Müller
23.6.2016 8:43   |  

Schválení činnosti vedení předcházela na první řádné valné hromadě od vypuknutí skandálu jedenáctihodinová debata, během které manažeři čelili ostré kritice ze strany menších akcionářů. Za vedení se však postavila holdingová společnost Porsche SE, která ovládá přes polovinu hlasovacích práv.

Čtěte více: Volkswagen investuje do transformace desítky miliard eur

Spolková země Dolní Sasko, která je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu, se zdržela hlasování o schválení kroků bývalého generálního ředitele koncernu Martina Winterkorna a šéfa značky VW Herberta Diesse, jejichž postup v aféře s emisemi teď vyšetřuje německá prokuratura.

Vedení Volkswagenu se na valné hromadě akcionářům za skandál omluvilo, to ale některým investorům nestačilo. „Bez uzardění se tu lhalo a podvádělo,“ křičel do mikrofonu jeden z drobných akcionářů.

Ulrich Hocker ze svazu soukromých investorů DSW označil skandál za důsledek „kolektivního selhání“ nejvyššího vedení. „Akcie se propadly o 50 procent, tržní podíl se dál snižuje a naftové motory, které byly dlouhou dobu vykreslovány jako záchrana, jsou jedna velká lež,“ dodal.

Generální ředitel Matthias Müller se snažil uklidnit investory zdůrazňováním připravenosti podniku ke změnám, které mají zahrnovat například větší zaměření na vozidla s elektrickým pohonem. Alexandera Scholla z investiční společnosti Deka však nepřesvědčil. „Záměr stát se vedoucím hráčem v oblasti elektrického pohonu zní přitažlivě, plány, které to mají zajistit, jsou ale povrchní,“ prohlásil Scholl na valné hromadě.

Začátek laviny

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software nainstaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným se skandálem prodělal 1,6 miliardy eur (43 miliard korun), což byla nejvyšší celoroční ztráta v jeho historii. Automobilka si na řešení skandálu dala stranou zhruba 16 miliard eur (433 miliard korun).

Volkswagen koncem dubna oznámil, že navzdory rekordní ztrátě hodlá 12 současným a bývalým členům představenstva za loňský rok vyplatit celkem 63,24 milionu eur (1,7 miliardy korun). Kvůli vysokým odměnám vedení v době skandálu se Volkswagen stal terčem kritiky ze strany veřejnosti i politiků.


Čtěte také:

Na prodeje VW dopadl emisní skandál. Po třinácti letech poprvé klesly

Scania, MAN a Ducati. Volkswagen zvažuje prodej svých firem

Volkswagen čelí v USA obvinění z klamavé reklamy na naftové vozy

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Fotogalerie

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě, který bude sloužit k výzkumu vesmíru, včetně pátrání po případných mimozemských civilizacích. Obrovské zařízení s talířovou… více

Mobilní web