Alibaba nechce dopadnout jako Facebook | E15.cz

Alibaba nechce dopadnout jako Facebook

Alibaba nechce dopadnout jako Facebook
Alibaba.com
• 
ZDROJ: E15

Zdeněk Pečený

Čínský holding Alibaba se nechce stát dalším Facebookem, alespoň co se chystaného vstupu na burzu týče. Největší internetový obchod na světě chystá konzervativnější ocenění společnosti, než kterého před rokem dosáhla největší sociální síť světa. S odvoláním na osobu blízkou jednání o tom informovala agentura Bloomberg.

Společnost sídlící v čínském Chang-čou uvedla, že zatím nemá pro své IPO žádný časový harmonogram. Nicméně analytici primární nabídku akcií Alibaby očekávají ještě během letošního roku, maximálně počátkem roku příštího.

Většina prostředků získaných veřejnou nabídkou akcií hodlá společnost použít na další odkup akcií od americké společnosti Yahoo, která drží v čínském prodejci významný podíl. Použitím peněz získaných vstupem na burzu by Alibaba ráda snížila podíl Američanů na 23 procent.

Podle dostupných informací se společnost zatím nerozhodla pro konkrétní akciový trh, jednání s různými burzami nadále probíhají. Horkými favority jsou jedna z předních amerických burz či parket v Hongkongu.

Alibaba, která udělala ze svého zakladatele Jacka Ma miliardáře, se již nachází v počáteční fázi spekulativní horečky ohledně hodnoty společnosti, jakou si prošel před více než rokem Facebook. Tržby společnosti se mají letos zvýšit o 59 procent a někteří analytici již tvrdili, že její hodnota by se mohla při primárním úpisu akcií pohybovat okolo sta miliard dolarů.

Facebook byl při vstupu na burzu oceněn na 104 miliardy dolarů, po začátku obchodování následoval postupný více než padesátiprocentní pád.

Investoři by nyní velmi rádi drželi akcie největší světové on-line prodejní platformy. Tyto cenné papíry by jim však mohly přinést velmi nepříjemné poklesy jejich hodnoty, přesně jako se stalo Facebooku.

Jak se společnost rozrůstala

Server Alibaba.com začínal v roce 1998 jako B2B web v angličtině, který dával dohromady čínské výrobce a zahraniční odběratele. Později přibyl web pro domácí podnikatele nazvaný 1668.com a velkoobchod pro malé firmy aliexpress.com. Po úspěchu v sektoru B2B určeném podnikatelům společnost Alibaba spustila v roce 2003 také platformu pro drobné spotřebitele. Vznikl Taobao a o pět let později Tmall. K internetovým obchodům Alibaba později připojil také vlastní web pro platbu přes internet (Alipay) anebo softwarovou firmu AliCloud.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!