Amazon prudce roste, investoři věří vizím. Část analytiků varuje před nadhodnocením firmy

10. října 2016 • 08:31

O více než třetinu vzrostly akcie Amazonu během šesti měsíců. Experti ale varují, že firma může být drasticky nadhodnocena.

Prudká expanze Amazonu a uvádění nových „revolučních“ služeb jsou důvodem, proč akcie technologické společnosti Amazon.com v posledních měsících prudce rostou. Zatímco ještě na začátku dubna se akcie obchodovaly za méně než 600 dolarů, ve středu minulý týden uzavřely na svých maximech ve výši 844 dolarů. Tržní kapitalizace společnosti se tak blíží 400 miliardám dolarů a jedná se tak o čtvrtou nejhodnotnější společnost na světě.

Investory láká především rostoucí dominance Amazonu, kterému se daří výrazně měnit spotřebitelské chování na internetu, alespoň ve Spojených státech. Amazon.com se podle studie BloomReach stal první volbou při hledání vybraného produktu. Zatímco dříve lidé hledali produkty na Amazonu v 44 procentech případů, v aktuálním průzkumu tento podíl stoupl na 55 procent. Klesl přitom podíl vyhledávačů (Google, Bing), ale také samotných internetových obchodů. Amazon je také investičním lákadlem jako symbol technologického pokroku. V současné době testuje doručování zboží pomocí dronů, investuje do svých automatických skladů a stává se významným konkurentem ostatním velkým hráčům v logistice.

Autopilot Tesly je bezpečnostní riziko, systém kritizuje německé ministerstvo dopravy

Akciový úspěch společnosti Amazon je však z velké části založen na vizích a nadějích ohledně toho, že společnost zaznamená budoucí úspěchy. To kritizují někteří analytici, kteří se orientují především v číslech. Varují, že technologická společnost se obchoduje s vysokým poměrem mezi tržní cenou a čistým ziskem na akcii.

Zatímco společnost Apple je na burze ohodnocena ve výši třinácti ročních zisků, u Amazonu je to více než 200. „Amazon se zdá jako jediná technologická firma, která je drasticky nadhodnocena. Obchoduje s cenou, která vychází na 75násobek zisků za rok 2017,“ uvádí analytik Paul R. La Monica, který přispívá na server CNNMoney s tím, že průměr pro technologický sektor se blíží třicetinásobku.

Jeden pád už za sebou přitom Amazon má. V roce 2001 došlo ke splasknutí dot-com bubliny, které Amazon připravilo o více než 90 procent tržní hodnoty. Společnost kvůli tomu téměř zkrachovala. Ze splasknutí dot-com bubliny se sice společnost vzpamatovala, současný prudký růst akcií by však měl být podle expertů pro investory varováním.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!