Výrobce aut opouštějí investoři, bojí se kolapsu čínské poptávky

Evropský automobilový byznys čekají krušné chvilky. Svědčí o tom alespoň postoj velkých investorů, kteří se v posledních týdnech hromadně zbavují akcií dominantních hráčů z branže. Jen od počátku loňského prosince propadl odvětvový burzovní subindex Stoxx Europe 600 Automobile & Parts o patnáct procent. Znalci soudí, že trh láme hůl nad poptávkou z Číny. Právě tam totiž směřuje podstatná část evropské produkce.

Továrna Volkswagenu
11.1.2016 8:10   |  

„Zpomalení čínského růstu by bylo bolestivé pro německé automobilové koncerny i další evropské výrobce, jako je například francouzský Peugeot. Obavy o sílu tamější poptávky po autech se pak odrážejí i v pádu akcií dodavatelů těchto koncernů,“ říká analytik Patrie Jan Šumbera.

Největší ránu by čínské ochlazení zasadilo německému Volkswagenu, zhruba každé třetí auto koncern loni prodal právě za velkou zdí. „Daimler inkasuje v Číně zhruba osminu celosvětových tržeb, BMW kolem pětiny,“ dodává Josef Němý z Komerční banky. Akcie vonící benzinem tak začaly burziány pálit v rukách. Jen uplynulých sedm týdnů stačilo na to, aby mnichovský výrobce luxusních vozů BMW odepsal 22 procent své hodnoty z konce listopadu.

Devatenáct procent odepsal za stejnou dobu Daimler, o 15 procent zchudli akcionáři Peugeotu. Obdobná je i situace v případě hlavních producentů dílů. 14 procent ztratil za sedm týdnů gumárenský koncern Michelin, o jedenáct procent dolů poslal trh akcie konkurentů z Continentalu. Stejně oslabily i akcie Volkswagenu, jemuž loni kvůli emisnímu skandálu poprvé za 13 let klesly prodeje.

Po většinu loňského roku se přitom investiční sázky na automobilový průmysl vážily zlatem. Důvěra v globální růst poptávky loni během prvního pololetí vyhnala akcie výrobců a dodavatelů takřka o třicet procent vzhůru, a odvětví se tak zařadilo mezi burzovní trháky roku. Kapitál začal z branže mizet až v souvislosti s letním kolapsem čínské burzy, který vyslal investorům hlasitý signál o střízlivění tamější ekonomiky.


Čtěte také:

Na české silnice vyjel rekordní počet nových aut, Škoda rostla o 27 procent

Němečtí Zelení chtějí zakázat prodej aut se spalovacím motorem

Jaroslav Bukovský Autor: Jaroslav Bukovský redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Stávky ve francouzských rafineriích mohou zdražit českým řidičům benzin

Stávky ve francouzských rafineriích mohou zdražit českým řidičům benzin

Čeští řidiči by už za týden mohli pocítit řádění francouzských odborářů, kteří mohutně protestují proti reformě pracovního práva. Stávky od neděle postupně zasáhly všech osm… více

Komerční prezentace
Mobilní web