Aeroholding má ušetřit stamiliony

26.11.2010 7:39   |  

Spolupráce Českých aerolinií a Letiště Praha v rámci Českého aeroholdingu uspoří oběma společnostem stovky milionů korun ročně. To je jeden z hlavních důvodů, které vedly k vytvoření holdingové struktury v české letecké dopravě. Sdělil to včera generální ředitel letiště a prezident ČSA Miroslav Dvořák.

Vedle těchto dvou firem bude holding zastřešovat ještě dalších pět sesterských společností. Aeroholding zahrne pravidelnou leteckou dopravu, provozování letiště, odbavení, výcvik pilotů a stewardů, chartery, správu majetku i údržbu letadel. Některé ze sesterských firem jsou ziskové, ale problémy jim způsobuje nejasné propojení právě s ČSA. Vlastní kapitál holdingu dosáhne 30 miliard korun.

Všechny v něm zahrnuté firmy budou mít striktně oddělené účetnictví, takže každá z nich musí prokázat svůj potenciál. „V žádném případě nejde o sloučení ČSA s Letištěm Praha s cílem přikrýt ekonomické problémy aerolinek,“ řekl předseda dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík.

Holding nemůže ani sanovat případnou povinnost vrátit 2,5miliardový úvěr, který ČSA dostaly od státní firmy Osinek. Tedy pokud by tak rozhodla Evropská komise. „V žádném případě nebude mezi sestrami docházet ke křížovému financování,“ doplnil Mejstřík.

Všechny sesterské firmy mají ušetřit především díky propojení některých činností. Holding pro ně bude zajišťovat především servisní služby. Jedná se například o oddělení informačních technologií, personální úsek, dispečink, call centrum a další služby. „Kromě jiného ušetříme i na tom, že se zmenší počet dozorčích rad,“ doplnil Dvořák.

Michal Mejstřík: ČSA peníze Osinku vracet nebudou

Evropská komise může rozhodnout, že úvěr státní firmy Osinek ve výši 2,5 miliardy korun poskytnutý ČSA byl nedovolenou podporou státu a aerolinie budou muset peníze vrátit. Předseda dozorčí rady ČSA Michal Mejstřík ale takový vývoj nepředpokládá.

* E15: Proč si myslíte, že ČSA nebudou muset peníze vracet?

Podobné případy řešila Evropská komise nápravnými kroky. Například v podobě restrukturalizačních opatření. V minulých měsících jsme Bruselu předložili už řadu takových opatření, které v ČSA proběhly. Náprava v podobě příkazu vrátit peníze je tedy nepravděpodobná.

* E15: Můžete uvést jiné podobné případy z minulosti?

V případě ČSA jde v přepočtu o úvěr zhruba za 95 milionů eur. Austrian Airlines například obdržela státní podporu 700 milionů eur. V Maďarsku dostaly aerolinky již potřetí finanční injekci. Podobně Alitalia obdržela státní podporu třikrát. A nic se nevracelo.

* E15: Věříte tedy, že i v případě ČSA bude komise postupovat stejně?

Ano. ČSA obdržely podporu jednou. A v komisi platí zásada „poprvé a naposledy“.

* E15: Kdyby však přesto komise nařídila vrácení peněz. Byl by to konec ČSA?

Za takových podmínek by asi stát nebyl ochoten další činnost ČSA podporovat.

* E15: Čím si vysvětlujete současný velmi přísný postoj komise vůči ČSA?

Pod jejím drobnohledem jsme se ocitli, protože česká strana včas nepřistoupila k notifikaci 2,5miliardového úvěru. Tím pádem šetření, zda nejde o nedovolenou státní podporu, bylo spuštěno samotnou komisí a ne z popudu české strany.

* E15: Takže jsme se stali velmi podezřelými?

Přesně tak. Kdyby se notifikační proces spustil včas, mohlo vše probíhat bez problémů.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Solární letoun Solar Impulse 2 dokončil oblet světa, let trval 500 hodin

Solární letoun Solar Impulse 2 dokončil oblet světa, let trval 500 hodin Fotogalerie

Švýcarský letoun na solární pohon Solar Impulse 2 přistál v Abú Zabí. Úspěšně tak dokončil poslední etapu cesty kolem světa, kterou právě v Abú Zabí zahájil loni v březnu. více

Mobilní web