Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu | E15.cz

Airbus poprvé vzlétl s novým letounem, má ukrojit tržní podíl Boeingu

mit

Na letišti ve francouzském Toulouse ve čtvrtek koncern Airbus poprvé ve vzduchu představil nový model A330neo. Prvním letem výrobce potvrdil dokončení vývoje tohoto stroje, který se má v první polovině dostat do rukou aerolinek. 

Model A330neo však není zbrusu novým strojem, nachází se na něm však významné množství inovací, které ho odlišují od předchůdce. Ten nesl stejné označení, avšak bez přídomku „neo“. Hlavní devizou novinky je především nízká spotřeba paliva, konkrétně až o 14 procent nižší proti předchůdci. Té letoun dosahuje jiným tvarem křídel a použitím nových motorů.

O jejich výrobu se postará britský koncern Rolls-Royce. Právě složitý vývoj motorů však stál za mírným zpožděním výroby celého stroje. Dolet má dosáhnout 13 900 kilometrů, proti předchůdci o 700 kilometrů více.

Celkem však A330neo sdílí se svým předchůdcem celkem 95 procent veškerých součástek. Přesto Airbus avizuje, že by novinka měla být levnější na údržbu. Hlavním poznávacím znakem letadla pak budou černé „brýle“ kolem oken kokpitu, stejný designový prvek využívá také větší Airbus A350.

Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus

Celkem výrobce plánuje aerolinkám v průběhu následujících let předat asi tisíc strojů, tedy asi o 300 méně, než činí celkové prodeje současné generace. Stroj bude Airbus jako doposud nabízet ve dvou verzích. Kratší A330-800 přepraví 257 pasažérů a přijde na 255 milionů dolarů (5,5 miliardy korun), delší varianta s přídomkem -900 má kapacitu 287 osob a bude o tři čtvrtě miliardy korun dražší.

Hlavním konkurentem nového Airbusu má být především Boeing 787 Dreamliner, bojovat chce ale také proti staršímu Boeingu 767 nebo většímu 777. Odborníci však upozorňují, že novinka může „kanibalizovat“ i ve svých vlastních řadách. Konkrétně by mohl přebírat zákazníky Airbusu A350XWB.

Současnou generaci Airbusu A330 používají také České aerolinie, které mají v pronájmu jeden stroj od Korean Air. Nasazují ho na pravidelnou linku do Soulu. 

EasyJet chce do deseti let létat elektrickými letouny. Mají být tišší a levnější
Lufthansa chce převzít zkrachovalou Alitalii, píše italský tisk

Autor: mit
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!