Angličané jezdí do Čech poslouchat lokomotivu "Bardotku"

Video Léto nahrává nejrůznějším zálibám, jednou z nejbizarnějším je přitom poslouchání lokomotivy. To v českých zemích už několik let praktikují desítky anglických příznivců železnice, česky řečeno šotoušů. A pro České dráhy to znamená zajímavý příjem. Celá akce probíhá jednoduše: Angličané si přes svou cestovní kancelář objednají zvláštní vlak, se kterým pak křižují české tratě včetně těch už nepoužívaných.

 Lokomotiva řady 749
13.7.2012 12:20   |  

Podmínky ostrovanů jsou ovšem striktní. Přísně vyžadují konkrétní lokomotivu řady 749 (případně 751) zvanou Bardotka, Barča nebo Zamračená.

K lokomotivě se v určeném pořadí připojí tři nebo čtyři vagony. Barča musí být bez tlumičů, aby vynikl zvuk motoru. Právě ten anglické šotouše přitahuje. „Jsme tu právě kvůli tomu zvuku, máme ho rádi. A to je hlavní důvod naší cesty, ten zvuk nás spojuje, v žádném klubu organizovaní nejsme,“ řekl tento týden serveru E15.cz jeden z turistů při zastávce v Českých Budějovicích.


Čtěte také: Před 65 lety se stala nejhorší tramvajová nehoda v české historii


Právě tam si tentokrát cizinci zvláštní vlak objednali, aby následně projeli celé jižní Čechy. Barča bublala například v Temelíně, zajela i do Netolic, kam už pravidelná doprava byla zrušena. Základní šotouší výbavou jsou lyžařské brýle, mikrofon a videokamera. Vykloněni po celou cestu z oken poslouchají netradiční cestující Barčin hluk. Na každé zastávce se pak vyvalí z vlaku, natáčejí a hlavně nahrávají. „Asi si to potom pouštějí doma s manželkou,“ podotkl údržbář na budějovickém nádraží.

Video, z něhož i ti, kteří nejsou zapálenými fandy železnice, pochopí vášeň a nadšení, s jakým britští milovníci lokomotiv jezdí do Čech, aby si dosyta poslechli stroj řady 749. Zvuk motoru je opravdu impozantní

„Víme o tom, že sem jezdí více takových skupin. Bardotka jim údajně připomíná zvuk nějaké britské lokomotivy z 50. nebo 60. let,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pronájem vlaku přitom není levný. Podle Šťáhlavského jde o stovky tisíc korun, cena je závislá především na délce vlaku a zvolené trase.

Tuzemští příznivci železnice se ovšem Britům nediví. Barča, vyráběná v 60. letech, je jednou z nejpovedenějších československých lokomotiv. Vznikla v dílnách ČKD a mimo jiné získala i medaili za design. Dodnes je k vidění na některých neelektrifikovaných tratích, například mezi Světlou nad Sázavou a Čerčany, postupně jí ale vytlačují novější motorové vozy.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Babiš je po protikuřáckém zákonu otrávený, Sobotka podle něj lže

Babiš je po protikuřáckém zákonu otrávený, Sobotka podle něj lže aktualizováno

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš je po dnešním hlasování Sněmovny o protikuřáckém zákonu "otrávený" z dění ve vládní koalici. Novinářům v Bruselu řekl, že premiér… více

Komerční prezentace
Mobilní web