Angličané jezdí do Čech poslouchat lokomotivu "Bardotku"

Video Léto nahrává nejrůznějším zálibám, jednou z nejbizarnějším je přitom poslouchání lokomotivy. To v českých zemích už několik let praktikují desítky anglických příznivců železnice, česky řečeno šotoušů. A pro České dráhy to znamená zajímavý příjem. Celá akce probíhá jednoduše: Angličané si přes svou cestovní kancelář objednají zvláštní vlak, se kterým pak křižují české tratě včetně těch už nepoužívaných.

 Lokomotiva řady 749
13.7.2012 12:20   |  

Podmínky ostrovanů jsou ovšem striktní. Přísně vyžadují konkrétní lokomotivu řady 749 (případně 751) zvanou Bardotka, Barča nebo Zamračená.

K lokomotivě se v určeném pořadí připojí tři nebo čtyři vagony. Barča musí být bez tlumičů, aby vynikl zvuk motoru. Právě ten anglické šotouše přitahuje. „Jsme tu právě kvůli tomu zvuku, máme ho rádi. A to je hlavní důvod naší cesty, ten zvuk nás spojuje, v žádném klubu organizovaní nejsme,“ řekl tento týden serveru E15.cz jeden z turistů při zastávce v Českých Budějovicích.


Čtěte také: Před 65 lety se stala nejhorší tramvajová nehoda v české historii


Právě tam si tentokrát cizinci zvláštní vlak objednali, aby následně projeli celé jižní Čechy. Barča bublala například v Temelíně, zajela i do Netolic, kam už pravidelná doprava byla zrušena. Základní šotouší výbavou jsou lyžařské brýle, mikrofon a videokamera. Vykloněni po celou cestu z oken poslouchají netradiční cestující Barčin hluk. Na každé zastávce se pak vyvalí z vlaku, natáčejí a hlavně nahrávají. „Asi si to potom pouštějí doma s manželkou,“ podotkl údržbář na budějovickém nádraží.

Video, z něhož i ti, kteří nejsou zapálenými fandy železnice, pochopí vášeň a nadšení, s jakým britští milovníci lokomotiv jezdí do Čech, aby si dosyta poslechli stroj řady 749. Zvuk motoru je opravdu impozantní

„Víme o tom, že sem jezdí více takových skupin. Bardotka jim údajně připomíná zvuk nějaké britské lokomotivy z 50. nebo 60. let,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pronájem vlaku přitom není levný. Podle Šťáhlavského jde o stovky tisíc korun, cena je závislá především na délce vlaku a zvolené trase.

Tuzemští příznivci železnice se ovšem Britům nediví. Barča, vyráběná v 60. letech, je jednou z nejpovedenějších československých lokomotiv. Vznikla v dílnách ČKD a mimo jiné získala i medaili za design. Dodnes je k vidění na některých neelektrifikovaných tratích, například mezi Světlou nad Sázavou a Čerčany, postupně jí ale vytlačují novější motorové vozy.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Němci chtějí zneužití tísňové linky trestat vězením

Němci chtějí zneužití tísňové linky trestat vězením

Bavorský ministr spravedlnosti Winfried Bausback (CSU) požaduje tvrdší sankce za úmyslné zneužití tísňového volání. Pokud se zjistí úmyslné blokování linky, hrozí viníkovi až tři… více

Mobilní web