ANO, ČSSD a Trojkoalice chtějí zlevnit roční kupon v pražské MHD o tisícovku

ANO, ČSSD a Trojkoalice chtějí zlevnit roční kupon v pražské MHD o tisícovku
20. října 2014 • 18:16
Roční kupon pro pražskou MHD by mohl od příštího roku zlevnit zhruba o 1000 korun, stál by tak 3650 korun, zatímco nyní za něj cestující platí 4750 korun. Domluvili se na tom zástupci ANO, ČSSD a Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN). Návrh koaličním partnerům předložila Trojkoalice a podle jejího lídra Petra Štěpánka snížení ceny přiláká více cestujících a tržby budou vyšší než dosud.

Loni si roční kupon MHD zakoupilo přes 168 tisíc cestujících a tržby dopravního podniku (DPP) z jeho prodeje se ročně pohybují okolo 800 milionů korun.

Zástupci Trojkoalice se inspirovali ve Vídni, kde vedení města k tomuto kroku přistoupilo v roce 2012 - tehdy snížilo roční cenu kupónu ze 449 euro na 365 euro. Podle Štěpánka to ve Vídni přilákalo do MHD o 100 tisíc cestujících více, když do té doby jich jezdilo s ročním kuponem asi 400 tisíc. „Trojkoalice pevně věří, že podobný scénář je zcela reálný také v Praze. Obě města jsou si v mnoha ohledech podobná,“ uvedl již dříve Štěpánek. Do MHD by nová cena přilákala podle propočtu strany až 40 tisíc lidí a z ulic by tak zmizely tisíce aut.

Teoretický propad příjmů DPP o 200 milionů?

Pokud by Praha ke zlevnění přistoupila, avšak nepřilákala více cestujících, klesly by příjmy DPP, potažmo Prahy, ročně o necelých 200 milionů korun. DPP ročně na předplatních kuponech získá asi 800 milionů. Zda by pro dopravce byla tato případná ztráta problémem, nechtěl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš komentovat. „My jsme oficiálně žádnou zprávu nedostali a k informacím v novinách se vyjadřovat nebudu,“ řekl Ďuriš.

Zástupci vyjednávacích týmů všech tří stran se nakonec usnesli, že zlevnění ročního kuponu vyzkouší po dobu dvou let a poté jej vyhodnotí. Ztráty se ale neobávají. Podle zastupitele a člena vyjednávacího týmu za ČSSD Karla Březiny jsou „programové priority budoucí koalice reálné“.

Čeká se na programové prohlášení

Odkdy by začala Praha zlevněné kupony prodávat, není zatím jasné. Podle Březiny by to mělo být v příštím roce. „Kdy a jak bude nižší cena zavedena, je odvislé od toho, kdy bude schváleno programové prohlášení nové rady,“ řekl na tiskové konferenci.

Pražský DPP přepraví denně asi 3,3 milionu cestujících. V roce 2013 si roční kupon zakoupilo 168432 cestujících, měsíční 2,27 milionu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo 606646 pasažérů. Celkově činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy za rok 2013 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kuponů dohromady.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!