Antimonopolní úřad by rád reguloval dráhy

Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se dostaly do těžko řešitelného klinče. Jádrem sporu je nový drážní superúřad, který má od ledna 2016 regulovat železniční dopravu.

City Elefant
13.2.2015 6:21   |  

Ministerstvo pracuje na zákonech, podle kterých regulátor vznikne jako samostatný správní orgán na zelené louce. Proti tomu ale protestuje antimonopolní úřad, který by si rád stáhl novou železniční agendu k sobě do Brna. Ministerstvo však na svém plánu trvá. „Důvodem je fakt, že regulátor bude posuzovat železniční trh z trochu jiného hlediska, než jsou pravomoci ÚOHS,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Založení regulátora, které souvisí se vpuštěním konkurence na koleje, žádá Evropská komise. Mluvčí antimonopolního úřadu na e-mailový dotaz deníku E15 nereagoval. ÚOHS nicméně argumentuje zkušenostmi se správním řízením a svůj návrh také považuje za úspornější. Evropská komise navíc takové řešení nevylučuje.

Rezort podle Nováka námitky řádně vypořádal, ÚOHS naopak tvrdí, že je ministerstvo dopravy odmítlo, aniž by dodrželo legislativní pravidla. O konečné podobě nového úřadu tak bude muset rozhodnout vláda. Nápadů se v minulosti urodilo více. Zvažovalo se i zařazení drážního regulátora pod Energetický regulační úřad. Ministerstvo se nakonec jako k nejlogičtějšímu řešení přiklonilo ke zbudování zcela nového nezávislého úřadu v Praze, jehož předsedu by jmenovala vláda na šest let. Ministerský návrh zákona teď leží v legislativní radě vlády.

Ochrana podnikání v dopravě
Oficiálně se instituce jmenuje Úřad pro ochranu podnikání v dopravě. Mimo jiné by měl přezkoumávat přidělování kapacity na kolejích jednotlivým dopravcům, systém poplatků za užití kolejí, svobodný přístup k zařízením na nádraží nebo vyváženost smluv o provozu na dráze. Vedle železnice spadne pod jeho působnost i letecká dopravní infrastruktura. Úřad vznikne na základě směrnice Evropské unie o vytvoření jednotného železničního prostoru.

Čtěte také:

Sklopná křesla, internet, občerstevní: Dráhy zavedou bussiness třídU

Podepsáno. Cesta vlakem do Vídně má trvat méně než čtyři hodiny

Rekordní pokuta platí. České dráhy mají za railjety zaplatit 25 milionů

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Maďarsko chce na hranici se Srbskem postavit „masivnější obranný systém“

Maďarsko chce na hranici se Srbskem postavit „masivnější obranný systém“

Maďarsko chce vybudovat druhý plot podél své hranice se Srbskem. Podle oznámil to maďarský premiér Viktor Orbán. Předpokládá, že druhá bariéra pomůže posílit obranu před možným… více

Mobilní web