Auta nad 3,6 tuny jsou pro most v Ostravě riziko. Měl unést 10krát víc | E15.cz

Auta nad 3,6 tuny jsou pro most v Ostravě riziko. Měl unést 10krát víc

Auta nad 3,6 tuny jsou pro most v Ostravě riziko. Měl unést 10krát víc
Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Potvrdily to 28. listopadu zátěžové zkoušky, které na dálničním přivaděči provedli pracovníci německého certifikačního sdružení TÜV.
• 
ZDROJ: čtk
28. listopadu 2014 • 16:37
Bezpečně mohou po sjezdu z dálnice D1 (dříve D47) v Ostravě-Přívoze jezdit jen osobní auta a dodávky. Pokud by po něm jezdila vozidla těžší než 3,6 tuny, znamenalo by to výrazné riziko. S odvoláním na výsledky matematických propočtů přípustného zatížení mostu to oznámil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Hraniční zatížitelnost mostu, který byl uveden do provozu před čtyřmi lety, by přitom na jedno vozidlo měla činit 32 tun. Vady na dvojici ostravských mostů se objevily letos v létě, od září na nich ŘSD omezilo rychlost a zakázalo na ně vjezd kamionům.

Na druhém mostě, kterým se v Přívoze na dálnici najíždí, provádí ŘSD ode dneška do neděle zátěžové zkoušky, které ukážou, jakou dopravu na něm lze povolit. Výsledky by měly být známy počátkem příštího týdne.

Mosty jsou v Ostravě součástí takzvané prodloužené Místecké silnice, která je spojnicí dálnice a výpadovky na Frýdek-Místek. Jejich případné uzavření by tedy zkomplikovalo dopravu hlavně řidičům jedoucím z a do Frýdku-Místku.

Testy o tom, co s nimi

„Výsledky testů jsou primárně určeny k tomu, abychom rozhodli, jak budeme pracovat s dopravou, to znamená, zda tam vůbec můžeme nějakou dopravu pustit, co ty mosty zvládnou, co unesou,“ řekl Rýdl. Měření pomůže i vyhodnotit, v jakém stavu mosty jsou, a tedy jak rozsáhlé a závažné opravy bude nutné udělat.

ŘSD provádí statickou i dynamickou zkoušku se čtyřmi nákladními vozy o váze zhruba po 20 tunách. Nejprve auta zaparkují a měří se, jak se jednotlivá konstrukční pole prohýbají.

„Potom necháme nákladní vozy projíždět a měříme, jak se chová most v okamžiku, kdy je zátěž v pohybu. Nakonec instalujeme zařízení, které mosty rozkmitá, a měříme, co se děje v případě, že mostní konstrukce vibruje,“ popsal mluvčí ŘSD. Kvůli zkouškám jsou mosty do neděle zavřené.

Dokonce jeden most je v tak špatném stavu, že samotný zhotovitel, společnost Eurovia, nás písemně vyzval, abychom neprováděli ty zátěžové zkoušky, protože by mohlo dojít k destruktivním změnám, říká mluvčí ŘSD.

Oprava půl roku a za 30 milionů

Mosty jsou podle mluvčího ve velmi špatném stavu, jejich oprava se odhaduje na 30 milionů korun a půlroční práci. „Dokonce jeden je v tak špatném stavu, že samotný zhotovitel, společnost Eurovia, nás písemně vyzval, abychom neprováděli ty zátěžové zkoušky, protože by mohlo dojít k destruktivním změnám,“ řekl Rýdl.

Na závažnosti problémů s mosty a důvody jejich vzniku se stát se stavební společností Eurovia dlouhodobě neshodne. Mluvčí Eurovie Iveta Štočková uvedla, že k zátěžovým zkouškám byla firma přizvána jako pozorovatel.

„Před jejich zahájením jsme ŘSD zaslali dokument, ve kterém jsme technicky popsali, z jakého důvodu nám konání zátěžových zkoušek na mostních přivaděčích v Ostravě přijde v této situaci nesprávné.

ŘSD na daných mostech neprovádělo takzvanou rektifikaci - jejich vyrovnávání, v rámci údržby. Bez této úpravy nemohou být výsledky zátěžových zkoušek relevantní,“ uvedla Štočková.

Rýdl řekl, že ŘSD údržbu nezanedbalo. Vážně se uvažuje o uzavření mostů, v tuto chvíli ale podle mluvčího nehrozí, že by se mohly zřítit.

ŘSD: Zřícení nehrozí

„Stavební stav konstrukce dennodenně monitorujeme. Doufám, že situace nedojde do stavu, že ty mosty budeme muset destruovat a postavit znova, to bychom neradi,“ řekl Rýdl. Teoreticky ale podle něj nyní nelze vyloučit žádnou možnost.

Na mostech se objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Posun mostu může podle Rýdla vidět i laik, pokud si u paty mostu prohlédne takzvané dilatační spáry.

„Spára by při aktuální teplotě, která je v Ostravě jeden stupeň nad nulou, měla být zhruba čtyřcentimetrová. Ocelové pásky na jejích okrajích jsou ale ve skutečnosti na sebe pevně přitisknuté,“ uvedl Rýdl.

Mluvčí řekl, že nejvážnějším problémem mostů je materiál použitý na náspech na obou jejich stranách. „Je to materiál, který začal bobtnat, bytnět, a ty mostové konstrukce mezi oběma náspy drtí. Jeho složením si nejsme jisti,“ řekl Rýdl.

Také podle Eurovie je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, ale podle firmy požadovalo ŘSD.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Ty podle ŘSD v materiálu dálničního násypu opakovaně odhalily odpad a další nevhodné látky.

Jan Šindelář: D47 se měla zbourat

Miliardová arbitráž o D47 se blíží, ŘSD ignoruje důkazy

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!