Bárta zastaví 15 velkých silničních staveb, kraje se bouří

13.8.2010 17:54   |  

(AKTUALIZOVÁNO) 31 železničních a 15 silničních staveb, které měly v následujících letech v Česku rozšířit dopravní infrastrukturu, míří k ledu. Takový je konečný seznam projektů, které se ministerstvo dopravy rozhodlo kvůli nedostatku financí zastavit. O zastavení všech staveb na železnici bylo již rozhodnuto, dnes ministr Vít Bárta ukázal na konkrétní silnice. Nejvíce dotčené kraje ihned reagovaly protesty.

Ministerstvo přitom nakonec zvolilo spíše umírněnou variantu - na původním seznamu staveb, kterých by se mohla odstávka dotknout, totiž bylo 51 silnic. A silniční stavbaři dopadli také lépe než železniční kolegové. Bárta totiž již v pondělí zastavil všechny železniční stavby.

To, že postižena bude více železnice, Bárta vysvětlil tím, že Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) nedokázala ušetřit na provozních nákladech tolik, jako se to podařilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které nalezlo v nákladech úsporu 430 milionů korun (tj. 3,9 procenta objemu zbývajícího k prostavění). Bárta tak přesune 1,1 miliardy korun ze SŽDC na ŘSD.

Čtěte více: Bárta zastavil všechny stavby na železnici

Podle údajů ŘSD u zastavených projektů zbývá prostavět zhruba 22,3 miliardy korun. Původní celková hodnota těchto investic přitom činila 30,8 miliardy korun, vyplývá z přehledu staveb ŘSD. Ceny zahrnují rovněž náklady na výkup pozemků, vytvoření projektů či daň z přidané hodnoty.

Co se týká konkrétních zastavených silnic, přesně půjde o 12 rozestavěných staveb, u dalších tří projektů se zastaví příprava. Ze zastavených staveb jsou čtyři ve vysokém stupni rozestavěnosti, jde o tři silnice první třídy v Moravskoslezském kraji a jedna silnice stejné kategorie u České Lípy.

Právě čtyři jmenované stavby skutečně „opustí bagry“, řekl dnes v Liberci Bárta. Dalších osm staveb včetně pěti rychlostních silnic je podle MD v minimálním stupni rozestavěnosti. Na seznamu je například R35 u Hradce Králové a R7 u Postoloprt. Naopak dálnice ministr z „černého“ seznamu zcela vynechal, pouze u staveb D8 do Ústí nad Labem a D47 u Bohumína se prodlouží termíny.

Nejvíce bude rozhodnutím MD zasažen Moravskoslezský kraj, kde jsu tři ze čtyř stopnutých silnic ve vysokém stupni rozestavěnosti. Podle ministra stát vybíral silnice na zastavení podle jejich důležitosti.

Kraje se s odstávkami nechtějí smířit

První náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD) ale vzápětí v České televizi označil rozhodnutí za nekoncepční a poškozující obyvatele celého kraje. Představitelé kraje i dotčených měst to Bártovi chtějí osobně sdělit v pondělí, kdy do Prahy vyšlou delegaci.

Karlovarskému kraji se zase nelíbí zastavení stavby úseku rychlostí silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem, která je sice zvětšiny v Ústeckém kraji, ale samotná silnice je důležitá pro Karlovarský kraj proto, že kraj zatím nemá kvalitní silniční spojení s Prahou a zastavení už započatých staveb dokončení silnice R6 znovu oddálí. Kraj proto hce i nadále přesvědčovat ministra i vládu o nezbytnosti dokončení tothoto spojení. „Budeme jednat, a to jak my jako kraj, tak poslanci z kraje, oslovíme i hospodářskou komoru a krajskou tripartitu,“ řekl hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD).

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) jen letos podle Bárty eviduje propad rozpočtu oproti plánům ve výši 3,6 miliardy korun, na příští rok se má rozpočet fondu snížit o 35 procent na 33 miliard korun z národních zdrojů. Při započtení evropských fondů bude fond mít příští rok k dispozici 67 miliard korun, o necelých 30 miliard méně než letos.

Bárta přiznal, že dostavba dálniční sítě bude vykoupena úsporami na opravách silnic i v chodu všech tři organizací, které se o výstavbu silnic a železnic starají. ŘSD, SŽDC a SFDI mají za úkol příští rok ušetřit 3,8 miliardy na svém provozu. „Škrtali jsme tvrdě, například na smlouvách s poradenskými společnostmi,“ řekl Bárta.

Kromě nedostaku peněz tvorbu seznamu podle Bárty ovlivnily i další tři kritéria. MD nechce zastavovat stavby těsně před dokončením, peníze muselo najít také na spolufinancování staveb hrazených z fondů EU, dostaví se rovněž silnice, které řeší nejhorší problémy v centrech obcí a měst.

Zastavené stavby:

Vysoký stupeň rozestavěnosti:

Stavba Zhotovitel - cena dle smlouvy (nebo předpokládaná cena) bez DPH
I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava a Ostrava Dopravní stavby Ostrava (ODS), Skanska DS, Firesta - 3,6 mld. Kč
I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat Firesta, Silnice.cz - 835 mil. Kč
I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba Metrostav, Strabag, Bögl a Krýsl, Firesta - 609 mil. Kč
I/9 Sosnová - mimoúrovňová křižovatka Skanska DS, Viamont DSP - 660 mil. Kč

Stavby v počáteční fázi:

Stavba Zhotovitel - cena dle smlouvy (nebo předpokládaná cena) bez DPH
I/49 Malenovice - Otrokovice Strabag, Eurovia CS, Berger Bohemia - 585 mil. Kč
R6 Lubenec - Bošov Eurovia CS, Geosan group, AZ Sanace - 1,6 mld. Kč
R7 Postoloprty - Bitozeves 624 mil. Kč
I/11 Ostrava Prodloužená Rudná Strabag, OHL ŽS, JHP - 2,7 mld. Kč
R49 Hulín - Fryšták Skanska DS - 6 mld.
R1 ul. Na radosti napojení na pražský okruh ?
R35 Hradec Králové - Opatovice ?
I/3 Čerčany mimoúrovňová křižovatka Na Pyšelce ?

Stavby v přípravě nebo před zahájením:

Stavba Zhotovitel - cena dle smlouvy (nebo předpokládaná cena) bez DPH
R4 Skalka - křižovatka II/118 ?
R48 Frýdek Místek - obchvat 3,8 mld. Kč
I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice 1,16 mld. Kč

Stavby, které se nezastaví, ale zpozdí:

Stavba Zhotovitel - cena dle smlouvy (nebo předpokládaná cena) bez DPH
D8 Lovosice - Řehlovice Eurovia CS, Metrostav, SMP CZ, Berger Bohemia - 9,9 mld. Kč
D47 Bohumín - státní hranice ODS, Skanska DS, Alpine, OHL ŽS - 2,7 mld. Kč

zdroj: ministerstvo dopravy

Autor: jih

Komentáře

Čtěte také

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Ruský plynárenský podnik Gazprom ujistil slovenského přepravce plynu Eustream, že slovenská i česká síť pro přepravu plynu se bude dlouhodobě využívat i v případě vybudování… více

Komerční prezentace
Mobilní web