Billboardy u dálnic stále stojí, majitelé zlikvidovali jen malou část | E15.cz

Billboardy u dálnic stále stojí, majitelé zlikvidovali jen malou část

Billboardy u dálnic stále stojí, majitelé zlikvidovali jen malou část
Billboard
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Petr Slováček - Auto.cz

Od českých silnic a dálnic měly už před čtyřmi měsíci zmizet poutače, které nesplnily zákonné podmínky. Ale většina dál existuje. Může za to neschopnost, lobby provozovatelů, nebo peníze?

Se začátkem aktuálního školního roku se nemluvilo o ničem jiném než o billboardech, vzpomínáte? Provozovatelé venkovní reklamy měli za úkol odstranit tabule stojící příliš blízko dálnic (250 m) a silnic prvních tříd (50 m) – ze 7000 poutačů měla zmizet skoro polovina.

Majitelé billboardů na zbourání dostali lhůtu prvních pěti dnů v září. A ačkoliv o zahájení platnosti zákona věděli už pět let dopředu, zvolili zdržovací taktiku – jednoduše přelepili cedule státními symboly. „Jestliže byl billboard povolen a umístěn jako reklamní zařízení, tak jestli na něj dám českou vlajku, státní symbol nebo třeba plakát s růžovými prasátky, je to pořád reklama, i když nemá reklamní obsah,“ zlobil se tehdy ministr dopravy a trval na svém. Jak je tedy možné, že tabule stojí dál a už se o tom nemluví?

Kdo to zaplatí?

Ministerstvo dopravy se brání, že za situaci nenese vinu. Většinu z již odstraněných tabulí zlikvidovalo Ředitelství silnic a dálnic, některé dobrovolně samotní provozovatelé reklam. Až poslední možností je prý obesílání výzev konkrétním vlastníkům. U dálnic se to stalo zatím pouze v padesáti případech. „Billboardy měli podle zákona odstranit samotní provozovatelé, a dlouho se k tomu neměli. Odstraňování státem tam, kde provozovatelé reklamy nekonají, je krajní situace,“ vysvětlil nám Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače

Potíž je v tom, že stát sice může náklady vymáhat na provozovateli reklamy, ale nejdříve je musí sám zaplatit. A až pak teprve získat zpět, přičemž cena za odstranění jednoho reklamního zařízení se pohybuje v rozsahu od dvaceti do padesáti tisíc korun. Proto je v zájmu státu, aby sami provozovatelé reklamy billboardy odstranili na své náklady.

Hlavně pomalu

Veškerá iniciativa je tedy na billboardářích, kteří se zrovna nepřetrhnou. Ostatně nic jim nehrozí – zákon nemyslí na žádnou sankci za zdržování. Správce komunikace jim může předepsat pouze ony zmíněné náklady na odstranění.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy navíc nadále považuje dotčená ustanovení novely zákona za neústavní. Podporuje ho v tom skupina sedmnácti senátorů. „Vadí nám, že stát nerespektuje uzavřené smlouvy a jím vydaná povolení na dobu určitou do konce letošního roku,“ vysvětluje šéf svazu Marek Pavlas.

Více o tématu naleznete na AUTO.CZ

Autor: Petr Slováček - Auto.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!