Boj o miliardu za lokomotivy: dráhy zpochybnily rozhodce

Boj o miliardu za lokomotivy: dráhy zpochybnily rozhodce
18. září 2015 • 15:54
Arbitráž mezi Českým drahami a Škodou Transportation o peníze za nové lokomotivy může zkomplikovat personální spor. Věc je ve fázi čekání na verdikt, neboť arbitrážní soud při Hospodářské a Agrární komoře už počátkem léta uzavřel přijímání dalších důkazů. České dráhy ale nyní podle informací deníku E15 zpochybnily nezaujatost rozhodce, kterého nominovala protistrana.

Konkrétně jde o Milana Poláka, který je prokuristou právní firmy Weinhold Legal. Mluvčí drah Radek Joklík to potvrdil. Námitku podjatosti po zahájení prvního ústního jednání přitom řád soudu připouští jen ve zvlášť závažných případech. Dráhy ji opírají o údajný střet zájmů.

Advokátní kancelář totiž počátkem září oznámila, že se připojila ke globální poradenské firmě EY. Na základě jejích znaleckých posudků se přitom Škoda domáhá zhruba 1,4 miliardy, z toho činí 760 milionů inflační navýšení ceny.

Řízení se protáhne

„Je patrné, že Milan Polák bude mít při posuzování důkazů nevyhnutelně na zřeteli, že tyto posudky byly zpracovány spřízněnou osobou,“ píše se v návrhu drah. ČD proto žádají vyloučení Poláka z tříčlenné komise, čímž se může celý proces protáhnout. „Může dojít k prodloužení řízení až o dva měsíce, pokud o podjatosti rozhoduje předsednictvo rozhodčího soudu,“ uvedla na obecný dotaz deníku E15 zástupkyně tajemníka rozhodčího soudu Jitka Tůmová.

Dráhy chtějí, aby předsednictvo rozhodlo před vynesením verdiktu. Škoda Transportation se k vývoji arbitráže nevyjadřuje. „Rozhodčí řízení je z povahy důvěrné, proto nemůžeme tuto informaci komentovat,“ řekla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Pře o vyšší moc

Spor se vede o dodávku dvaceti nově vyvinutých lokomotiv za 2,6 miliardy korun. Podle smlouvy měly být mašiny dodány už v roce 2008. Dráhy ale stroje začaly přebírat do majetku až v roce 2013, navíc bez všech potřebných povolení k provozu v okolních zemích. Škoda zpoždění připisuje změně technických norem, což považuje za zásah vyšší moci.

Dráhy toto vysvětlení odmítají. Podle nich šlo o špatně odhadnuté ambice výrobce. Dráhy proti nárokům Škody požadují miliardu, coby smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Dráhy zastupuje kancelář Weil, Gotshal & Manges, škodovku právníci z firmy Pokorný, Wagner & Partneři.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!