Britové v metru experimentují se zákazem chůze na eskalátorech

Na některých eskalátorech vedoucích z rušné londýnské stanice metra Holborn na povrch bude možné od 18. dubna jen stát, ačkoli jinak etiketa v podzemce velí stát vpravo a levou část nechat chodcům. Šestiměsíční experiment má za úkol zjistit, zda zákaz chůze po jezdících schodech omezí zácpy u nástupu. Při prvním třítýdenním pokusu z konce loňského roku se zkrátily podle dopravního podniku fronty o třetinu, napsal britský deník The Daily Telegraph.

 eskalátor
13.3.2016 10:29   |  

Na stanici Holborn, která má druhé nejdelší eskalátory v londýnském metru, tak budou speciální pracovníci vyzývat pasažéry, aby především během dopravní špičky nastupovali na jezdící schody po dvou a zůstali stát. „Asi se to zrovna nejeví tak, že můžete být nahoře rychleji, když se nehýbete, ale náš pokus na Holbornu ukázal, že to tak může být,“ řekl operační ředitel podzemky Peter McNaught.

Od poloviny dubna budou jedny jezdící schody ze čtyř po celý den jen pro stojící, dva budou takto fungovat jen v některých hodinách a na jednom eskalátoru bude „volný provoz“, tedy poslouží i chodcům. Holborn byl pro tento pilotní projekt vybrán nejen kvůli délce svých jezdících schodů, ale také kvůli frontám na „stojící“ stranu eskalátorů, které mnohdy dosahují až na nástupiště. Mluvčí dopravního podniku řekl The Daily Telegraph, že pokud bude experiment úspěšný, může být toto opatření zavedeno i v dalších frekventovaných stanicích metra.

Budou Londýňané vzteky bez sebe?

Britský novinář a spisovatel Toby Young v této souvislosti v komentáři pro deník napsal, že pokud budou muset Londýňané na jezdících schodech stát, „budou vzteky bez sebe“. Opustit více než 50leté zvyklosti je podle něj poněkud diktátorské a stání na obou stranách bude navíc velmi těžko vymahatelné.

Vesměs kritické jsou i reakce na twitteru. Někteří lidé píší, že poslední pokus v Holbornu byl „chaos“, jiní si stěžují, že zákazem chůze přijdou o možnost zlepšit si fyzičku, a další vyzývají k bojkotu.

Nedávná anketa ukázala, že 25 procent cestujících v londýnském metru po eskalátorech chodí a 90 procent pasažérů stojí raději vpravo. Například v Šanghaji ale činí počet „chodců“ pouze tři procenta. V Torontu byly cedule vyzývající k chůzi vlevo na doporučení bezpečnostních expertů odstraněny. V Tokiu byl zvažován zákaz chůze, nakonec ale od toho vedení podzemky upustilo.

V Praze není stání vpravo zakotveno v žádném z předpisů, velí to ale slušnost, uvádí se na stránkách dopravního podniku. „Na druhou stranu je třeba říci, že ve smluvních přepravních podmínkách je zakotveno pravidlo, podle kterého by lidé po pohyblivých schodech neměli běhat,“ píše na webu dpp.cz.


Čtěte také:

Dopravní podnik vymění v metru eskalátory za 100 milionů. Nejsou na ně náhradní díly

Břeclavský Otis dodá pro pařížské metro eskalátory za půl miliardy

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Schäuble si opět vzal na paškál nízké úrokové sazby v eurozóně

Schäuble si opět vzal na paškál nízké úrokové sazby v eurozóně

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble opět podrobil kritice nízké úrokové sazby Evropské centrální banky (ECB). V rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeine… více

Mobilní web