Carsharing se v Česku ujal, počet sdílených aut roste | E15.cz

Carsharing se v Česku ujal, počet sdílených aut roste

Carsharing se v Česku ujal, počet sdílených aut roste
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Auto.cz,

ČTK

Počet aut, která lidé sdílejí, v Česku v posledních letech roste. Aktuálně je v nabídce carsharingových společností 344 aut, meziročně o 130 více. Sdílená vozidla využívají lidé, kteří nechtějí auto vlastnit, ale jen občas užívat. Do konce roku by mohlo přibýt dalších sto vozů, řekl  předseda Asociace českého carsharingu Stanislav Kutáček.

Uvedené číslo zahrnuje auta carsharingových společností, nikoliv vozy vlastněné soukromými majiteli, kteří je půjčují prostřednictvím mobilních aplikací, jako jsou SmileCar či HoppyGo. Spolu s nimi může být v Česku až 500 sdílených vozidel. Konkrétní čísla není jednoduché zjistit, protože část lidí, kteří auta půjčují, je zřejmě zaregistrována na více platformách. Nejde proto jednoduše sečíst počty registrovaných účastníků jednotlivých poskytovatelů, uvedl Kutáček.

Největší nárůst carsharingu nastal mezi lety 2009 a 2012, kdy se výrazně proměnil i koncept prvního českého projektu na půjčování aut, Autonapůl. Služba podle Kutáčka, který je zároveň jejím výkonným ředitelem, začínala v roce 2003 ve třech lidech. Nyní poskytuje sdílení aut pravidelně asi tisícovce lidí. Od původního družstva, ve kterém se jeho členové společně podíleli na nákupu a provozu aut, se přeměnil v klasickou firmu vlastnící vozidla a zákazníky, kteří si je půjčují.

Vypadá takto budoucnost motorismu?
1080p 720p 480p 360p 240p
Podívejte se, jak funguje autopilot v automobilu Tesla

Těch jsou podle odhadů v Česku až čtyři tisíce. Jde tedy zatím o malý trh, který v současnosti ovládá čtveřice společností. Kromě Autonapůl jde o společnosti CAR4WAY, Ajo a emuj. Poslední firma se zaměřuje na půjčování elektromobilů.

Podle Kutáčka je otázkou času, kdy na český trh vstoupí silný mezinárodní hráč. V úvahu přichází americký Zipcar působící například v Německu a Rakousku, nebo německý Car2Go, který český trh dlouhodobě sleduje.

Čtyřkolky pětkrát jinak: Opravdu jen pro lepší trakci?

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!