Carsharing začal dobývat Prahu. Auto v Česku už sdílí stovka lidí | E15.cz

Carsharing začal dobývat Prahu. Auto v Česku už sdílí stovka lidí

Carsharing začal dobývat Prahu. Auto v Česku už sdílí stovka lidí
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: ČTK

Miroslav Tryner

Služba na sdílení auta, známá pod názvem carsharing, začala jako novinka fungovat v Praze. V Česku ji nyní využívá stovka klientů, kteří se střídají o jedno auto. O nic se nestarají, jen jezdí. Carsharing má prý obrovskou perspektivu, protože v Německu systém využívá půl milionu lidí.

„V Praze jsme teprve třetí týden, takže na hodnocení je ještě brzy. V provozu máme dva vozy – Škoda Fabia Combi a Škoda Roomster. Tato dvě auta nyní sdílí deset lidí,“ řekl E15.cz Stanislav Kutáček, předseda družstva Autonapůl.

Kutáček předpokládá, že do Prahy přidá brzy další vozy: „Samozřejmě záleží na poptávce po naší službě.“ V provozu má nyní dva vozy – Škodu Fabia Combi a Škodu Roomster. Tato dvě auta nyní sdílí deset lidí. Vozidla parkují na veřejně přístupných parkovištích, respektive parkovacích místech.

Jak služba funguje? Zájemce se přihlásí do družstva, složí vratnou zálohu pět tisíc korun a pak už jezdí, jak potřebuje. A samozřejmě platí faktury.

Modely z ciziny tvrdí, že ekonomicky se carsharing vyplatí lidem, kteří najezdí méně než 10 tisíc kilometrů ročně. „Takový výpočet je pouze orientační,“ vysvětluje Kutáček.

Velmi podle jeho slov záleží na typu a stáří vozu, protože kromě všech provozních nákladů, pojištění, servisu a jiných plateb se do něj zahrnuje i amortizace, tedy umořování kupní ceny.

Hraje se o ušlé příležitosti

„Jinými slovy, jsou to náklady příležitosti. Když si nekoupíte auto za 250 tisíc korun, můžete s těmito penězi podniknout něco jiného, minimálně je uložit na termínovaný účet, a mít z nich úroky. To jsou v ekonomické hantýrce náklady ušlé příležitosti,“ upřesňuje šéf českého carsharingu.

Cena ujetého kilometru v Autonapůl se nyní pohybuje od 5,50 do 7,60 korun, k tomu musíte ještě připočítat dvě koruny za každou rezervovanou hodinu a stokorunový měsíční paušál. V ceně za kilometr jsou zahrnuty všechny náklady, včetně pojištění, paliva a například nákladů na mytí vozu.

Služba již funguje ve dvou tuzemských městech. V Brně má přes 80 uživatelů, jednotlivců nebo domácností, popřípadě i malých neziskových organizací či firem, v Liberci je to šest uživatelů. Celkem Autonapůl provozuje v Česku na sdílení 14 vozů.

Aktuálně si klienti auta osobně předávají, ale už příští rok firma hodlá spustit systém bezkontaktního předávání. Jednoduše zjistíte v mapě, kde je nejbližší vůz a odemknete ho a nastartujete čipovou kartou nebo mobilem.

Ministerstvo zatím jen s podporou na papíře

Carsharing zaujal i ministerstvo dopravy, které mu vyjádřilo podporu v návrhu nové dopravní politiky.

„My jsme ovšem s nikým z ministerstva nejednali, ani nezamýšlíme o nějakou podporu žádat. Drobným zlepšením v oblasti legislativy by mohlo být například novelizování zákona o silniční dani: dávalo by smysl, aby vozidla v systému carsharingu nemusela platit silniční daň. Pokud by ministerstvo chtělo svoji proklamativní podporu vyjádřit nějakým činem, tato legislativní úprava se nabízí,“ řekl E15.cz Kutáček.

Server E15. cz se dotázal, jakou podporu carsharingu ministerstvo dopravy skutečně dá. „Carsharing se v některých evropských zemích osvědčil jako alternativa pro řidiče, kteří najezdí ročně málo kilometrů. Představuje navíc ekologický způsob dopravy, proto jsme ho zahrnuli do dlouhodobé koncepce dopravy. Znamená to, že do budoucna s touto možností počítáme a budeme k ní přihlížet při tvorbě legislativy, či metodických pokynech. Finanční podpora, či zvláštní úlevy pro carsharing ale nyní nejsou na pořadu dne. Jde o službu, kterou si její uživatelé volí kvůli ekonomické výhodnosti,“ odpověděl E15.cz mluvčí MD Tomáš Neřold.

„Ani pražský magistrát jsme neoslovovali. Z Brna máme zkušenost, že pokud už spolupracovat s místní samosprávou, má význam oslovovat starosty městských částí. Od magistrátu nelze čekat podporu, naproti tomu zástupci městských částí mohou mít zájem na zlepšení služeb mobility pro obyvatele svých čtvrtí,“ zakončil sondu E15. cz Kutáček.

Pražský magistrát do doby publikování článku na otázku E15.cz ohledně podpory carsharingu nezareagoval.

Rozjezdy 2011 mají už přes 100 nápadů

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!