ČD Cargo zvažuje opuštění stovek stanic, na vozových zásilkách tratí

Vedení nákladního dopravce ČD Cargo usilovně přemýšlí, jak odlehčit tíživou kouli v podobě vozových zásilek. Jde o dlouhodobě ztrátovou činnost, která obnáší složité sestavení vlaku z jednotlivých vagonů z různých stanic, převoz vlaku a opětné rozvezení vagonů do jiných malých stanic. Roční ztráta činí 300 milionů korun, což je dáno především fixními náklady, hlavně mzdami.

ČD Cargo
2.9.2015 21:45   |  

Firma proto zpracovala analýzu s pracovním názvem Bílá místa, jejímž výsledkem je seznam více než dvou stovek míst, která se nevyplatí obhospodařovat. To je pětina ze všech stanic, kde cargo obsluhuje pouze jednotlivé vozové zásilky. „Týká se to většinou dřeva, kovového odpadu nebo tříděného uhlí. Vedeme o tom nyní diskusi se státem, značnou nelibost vyjádřili i starostové a hejtmani z dotčených regionů,“ řekl deníku E15 předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

Příkladem je například slezská trať Milotice – Vrbno pod Pradědem. Ještě před několika lety tu cargo vozilo stovky vagonů dřeva ročně, nyní už jsou to ale pouhé desítky. Rozhodnout o osudu cargovácké sítě by měla dopravní tripartita, která se uskuteční zřejmě v září. Vedení chce mít jasno do konce října.

Podle vedení carga je snížení počtu obsluhovaných stanic zásadním krokem k vyrovnanému hospodaření jednotlivých zásilek v roce 2017. V případě rušení tarifních bodů by cargo muselo opustit do konce roku na 560 zaměstnanců. Bednárik přirovnává rušení stanic k zavírání venkovských pošt. ČD Cargo chce soustředit náklady do centrálních nádraží, která by obsluhovala zhruba dvacetikilometrový okruh.

Náklad by mohl skončit na silnicích

„Jsem k tomu velmi skeptický, obávám se dominového efektu a ztráty objemu zboží,“ uvedl šéf odborů ČD Cargo Radek Nekola. Věc tak může dopadnout jakkoliv. Jednotlivé vozové zásilky jsou totiž výsostné politikum. Pokud by šlo čistě o ekonomickou stránku věci, už dávno by je cargo přestalo dělat a propustilo zhruba čtyři tisíce lidí. Žádný jiný železniční dopravce je totiž nedělá a přenechává tento obor kamionům. Vláda ale nechce dopustit, aby se zhruba 30 milionů tun nákladu přelilo na silnice. Ulevila proto už v minulosti cargu slevou na použití kolejí. To ale podle vedení firmy k účinné cenové soutěži s kamiony nestačí.

Trend je jasný, jen za pololetí ztratil železniční dopravce ve prospěch silničních dopravců 1,3 milionu tun. Celá ztráta připadá na jednotlivé vozové zásilky. Ziskové ucelené vlaky z místa na místo hlásí růst objemů.


Čtěte také:

ČD Cargo chce pět nových lokomotiv pro expanzi do zahraničí

Podíl ČD Cargo se na českém trhu propadl pod 70 procent

ČD Cargo plánuje propustit stovky lidí, tvrdí odbory. Ťok se s nimi setká

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Šéfka Fed: Měli bychom brzy zvýšit sazby. Ale opatrně

Šéfka Fed: Měli bychom brzy zvýšit sazby. Ale opatrně

Americká centrální banka (Fed) by v příštích měsících měla opatrně zvýšit úrokové sazby, což by odpovídalo nynější situaci, kdy se ekonomika postupně zlepšuje. Řekla to šéfka… více

Komerční prezentace
Mobilní web