ČD hledají obsluhu spacích vozů. Nočních vlaků ale v Evropě ubývá

České dráhy hledají firmy, které se budou příští čtyři roky starat o cestující ve spacích vozech. Balík o předpokládané hodnotě 140 milionů přitom dopravce rozdělil do dvou soutěží. S částkou sto milionů počítá na spoje zahrnuté pod hlavičku „západ“, zbytek připadne na „východ“.

České dráhy
6.3.2016 19:27   |  

Geografické označení je přitom spíše orientační, pod západ spadá vedle Německa a Rakouska i Maďarsko, východ zase zahrnuje kromě Slovenska a Polska i balkánské destinace, jako jsou Chorvatsko a Černá Hora.

„Jedná se o kompletní zajištění provozu ubytovací části vozu a veškerého servisu,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. To zahrnuje například péči o lůžkoviny, povlečení, nádobí, úklid, podávání jídla během cesty nebo buzení spáčů. České dráhy přitom počítají do dalších let zhruba se stejným rozsahem provozu nočních vlaků jako dnes. To však neplatí o jiných dopravcích, především na západ od Aše, což bude mít vliv i na linky z Prahy.

„Protože noční spoje jsou mezistátní, vždy je zde také nutná spolupráce a dohoda se zahraničními kooperujícími partnery,“ uvedl mluvčí.

Ztrátové noční spoje

Nočním vlakům přitom zvoní umíráček hlavně v Německu. Tamní Deutsche Bahn se je rozhodla po letech omezování od příštího roku zcela zrušit. Poukazuje přitom na jejich ztrátovost, kterou prohlubuje hlavně levnější konkurence nízkonákladových letů a nově i dálkových autobusů.

Skončí tak spací spoj z Prahy do Kolína nad Rýnem, který je společným produktem ČD a DB a patří do kategorie Citynightline. Otazník visí i nad linkou z Prahy do Curychu, v úvahu připadá například její přesměrování přes jih Čech a Rakousko, kudy už v minulosti jezdila. Už v minulých letech přišla Praha rozhodnutím německé dráhy o noční linky do Amsterdamu a Kodaně. Naopak jih a východ Evropy má lehátkové a lůžkové vozy stále v oblibě.

České dráhy tak pro letošní letní sezonu oprášily například přímé spací vozy do Splitu a černohorské Baru. Jejich vypravení bude ale záležet na bezpečnostní situaci na Balkáně. Servis ve spacích vozech ČD dnes zajišťuje společnost JLV, kde mají dráhy menšinový podíl a která vyhrála tendr před čtyřmi lety.

Aktuálně zajišťují lůžkové a lehátkové vozy ČD provoz na relacích:
Praha - Krakov
Praha - Košice - Humenné (společně se ZSSK - lůžkové vozy)
Praha - Banská Bystrica/Zvolen
Berlín - Praha - Budapešť (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Berlín - Praha - Vídeň (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Praha - Curych (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)
Praha - Kolín nad Rýnem (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)
Ostatní společnosti zajišťují provoz dále na těchto linkách:
Praha - Varšava (PKP)
Praha - Kyjev (UŽ)
Praha - Košice (ZSSK)
Praha - Poprad (ZSSK)
Cheb - Praha - Košice (ZSSK)
Varšava/Krakov - Břeclav - Vídeň/Budapešť (PKP)

Čtěte také:

Dráhy vybírají firmu na opravy 50 vagonů za 300 milionů

České dráhy plánují rekordní emisi dluhopisů, chtějí delší splatnost

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Fotogalerie

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě, který bude sloužit k výzkumu vesmíru, včetně pátrání po případných mimozemských civilizacích. Obrovské zařízení s talířovou… více

Mobilní web