Češi válčí s levnějšími francouzskými projektanty na rychlé trati do Přerova | E15.cz

Češi válčí s levnějšími francouzskými projektanty na rychlé trati do Přerova

Jan Šindelář

Ve třech ze čtyř tendrů bodovali Francouzi. Česká komora inženýrů a techniků jim ale sebrala českou registraci.

Trať z Brna do Přerova s uvažovanou rychlostí až 200 kilometrů v hodině má být prvním z takzvaných rychlých spojení v Česku. Její budování se ale zaseklo už u tendrů na projektové práce.

Ve třech ze čtyř soutěží o předpokládané hodnotě přes 230 milionů korun uspěla francouzská společnost Egis Rail ve sdružení s českým spolkem Centrum pro efektivní dopravu alias Cedop. Správa železniční dopravní cesty jejich nabídku vyhodnotila jako nejvýhodnější.

 

Příprava rychlotratě Praha–Brno začala

Ve čtvrtém tendru byly nejlevnější české firmy Moravia ConsultMetroprojekt, které jediné spějí k brzkému podpisu smlouvy. Naopak Egis a Cedop čelí nečekaným potížím. Komplikace jim způsobila Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), jejíž souhlas je pro působení zahraničních projektantů klíčový. Komora nejprve počátkem května osmi francouzským inženýrům prodloužila registraci takzvaných hostujících osob o rok. Za dva týdny ji ale předseda ČKAIT Pavel Křeček na doporučení stejné komise zrušil. Čtyři Francouzi tak už o možnost práce v Česku přišli, dalším se to stane v červenci. Pro sdružení Egis a Cedop to znamená ztrátu kvalifikace v tendru SŽDC.

„Informaci o  tom, že jeden z uchazečů ve zbývajících třech veřejných zakázkách přestal splňovat kvalifikaci, můžeme v obecné rovině potvrdit,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podrobnosti nechtěla komentovat, železničáři podle ní postupují v souladu se zákonem. Ten také stanovuje lhůty pro opětovné prokázání kvalifikace. Cedop se zvratem v názoru komory nesouhlasí a výrok neuznává a podle svého zástupce Petra Šlegra připravuje na ČKAIT žalobu. Komora slíbila reagovat na dotazy deníku E15 až v úterý.

Vláda rozhodne o budoucnosti rychlotratí v Česku, základní síť vyjde na 645 miliard

Komplikací pro Francouze ale není jen ČKAIT, nýbrž i námitky dalších uchazečů v pořadí, konkrétně firem Sudop Brno, Sudop Praha a Sudop EU, jejichž sdružení skončilo ve dvou soutěžích těsně druhé. Sdružení Sudopů vedle nesplněné kvalifikace uplatňuje proti levnější konkurenci i námitku k právní formě. „Spolek Cedop nesplňuje definici podnikatelského subjektu podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ tvrdí šéf Sudop Praha Tomáš Slavíček. To Cedop odmítá s tím, že valnou většinu zakázky zajistí partnerská Egis Rail, tudíž pro spolek nejde o hlavní činnost. Celá věc tak zřejmě zamíří k antimonopolnímu úřadu. Egis Rail je projektantem vysokorychlostních tratí, spojení do Přerova by bylo jeho prvním projektem v tuzemsku.

Projekty na trať Brno–Přerov (v milionech korun)

úsek: Blažovice–Vyškov, nejnižší nabídka: CEDOP, Egis – 53,9, odhadovaná cena: 62,0

úsek: Kojetín–Přerov, nejnižší nabídka: CEDOP, Egis – 41,2, odhadovaná cena: 63,5

úsek: Nezamyslice–Kojetín, nejnižší nabídka: Moravia Consult, Metroprojekt – 29,3 odhadovaná cena: 49,0

úsek: Vyškov–Nezamyslice, nejnižší nabídka: CEDOP, Egis – 48,7, odhadovaná cena: 59,0

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!