České aerolinie se ještě zmenší

2.6.2011 6:41   |  

První pomoc zabrala, pacient žije, vyhráno ale nemá. Musí ještě zhubnout. Tak by se dala shrnout diagnóza, kterou Českým aeroliniím po roce fungování ozdravného plánu stanovil prezident společnosti Miroslav Dvořák.

Pokračující zeštíhlování se dotkne letadlové flotily i zaměstnanců. ČSA - jako mateřská firma pro pravidelné lety -mají nyní 38 strojů. Na konci roku 2014 bude letounů kolem 30. Firma se zbaví především vrtulových strojů ATR a proudových boeingů. Sníží se zřejmě i počet destinací, kterých je nyní 60. Podle Dvořáka je pro aerolinky velikosti ČSA ideální číslo 40 až 45. Firma prý proto každý týden vyhodnocuje zájem o jednotlivé linky.

Na druhé straně ale ČSA plánují nové akvizice a další expanzi do Ruska. Například pro krátké tratě chtějí získat pět až sedm malých tryskáčů, které dosud ve flotile nemají. Po letech by se v letadlovém parku mohla objevit i dvě dálková letadla velikosti airbusů A330. To by firmě umožnilo létat dále do Asie. S obnovením linek do New Yorku se nepočítá. Dálková letadla by zřejmě využily i cestovní kanceláře k letům do Karibiku.


Čtěte také: ČSA expandují do Bratislavy, zavedou tam šest nových linek


Skupina ČSA nyní zaměstnává 3800 lidí, ještě koncem roku 2009 jich bylo 5200. Samotné mateřské ČSA mají 1800 zaměstnanců. „Toto číslo dál klesá, brzy se přiblíží tisícovce,“ řekl Dvořák.

Aerolinky se v roce 2009 ocitly před hrozbou krachu. Provozní ztráta přesáhla 3,5 miliardy. K přežití firmě pomohla státní pomoc ve výši 2,5 miliardy, kterou nyní posuzuje Brusel. Po nástupu Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni snížila na 324 milionů. Zvýšila se i obsazenost letadel, nyní se pohybuje kolem 75 procent a patří k nejvyšším v Evropě.

Letiště a ČSA skončí v holdingu do Vánoc

Proces vzniku skupiny Český aeroholding bude z valné většiny završen do konce letošního roku. Pod střechu aeroholdingu, který je svým propojením dopravce se správcem infrastruktury světovým unikátem, zamíří nejprve akcie Letiště Praha. Koncem roku je budou následovat akcie Českých aerolinií.
Převod letiště do holdingu zkomplikovali v roce 2009 nevědomky sociální demokraté zákonem o jednom odstavci, podle kterého může letiště patřit jen státu nebo právnické osobě, kterou stát stoprocentně vlastní. Podle šéfa letiště a prezidenta ČSA Miroslava Dvořáka se tak veškerý nemovitý majetek musí nejprve převést na mateřský Český aeroholding, jako dceřiná firma holdingu pak bude fungovat jen provozovatel letiště. Transakci nedávno schválila vláda. „Nyní probíhá kompletní inventarizace majetku, během srpna předložíme materiál ministerstvu financí,“ řekl Dvořák.

Holding bude efektivnější a úspornější, věří Dvořák

Sestrou vysoce ziskového letiště se stanou ztrátové aerolinie. „K jejich převodu dojde až po letišti, očekávám, že v listopadu nebo v prosinci,“ uvedl Dvořák. Ten si od fungování holdingu slibuje větší efektivitu a úsporu nákladů. „Dceřiné firmy budou reprezentovat jen svůj core business a ostatní související služby pro ně bude zajišťovat mateřský holding,“ uvedl Dvořák. Jako příklad dal účetní nebo právní útvary. S tím souvisí i další personální zeštíhlení ČSA, pro které nyní pracuje 1700 lidí. Část z nich přejde pod holding a část bude muset firmu opustit. ČSA a letiště se stanou základními kameny holdingu, v roce 2012 je ale ještě doplní současné dcery ČSA. Ty povýší na stejnou úroveň jako aerolinie a letiště.

ČSA jsou na Ruzyni největším dopravcem. Po loňském bezprecedentním osekání letového řádu ovšem jejich podíl na výkonech letiště letos poprvé klesne pod 40 procent. Nahrazuje je především Lufthansa.

Letiště Praha vydělalo loni miliardu

Ruzyňské letiště zvýšilo loni hrubý zisk meziročně o čtyři procenta na 1,1 miliardy korun. Čistý zisk vzrostl o 11 procent na 991 milionů. Tržby se snížily na necelých 5,6 miliardy korun z 5,78 miliardy o rok dříve. Letiště loni odbavilo 11,56 milionu lidí, meziročně o 0,7 procenta méně.

Autor: Jan Šindelář, foto E15

Komentáře

Čtěte také

Pokud Praha zakáže vjezd kamionů, uděláme to samé, hrozí Starostové

Pokud Praha zakáže vjezd kamionů, uděláme to samé, hrozí Starostové

Starostové a nezávislí (STAN) nesouhlasí se zákazem vjezdu kamionů delších 12 metrů na území Prahy. Pokud začne platit, některé obce jsou prý připraveny rovněž zakázat vjezd… více

Mobilní web