České dráhy a správa železnic podepsaly dohodu o převodu nádraží | E15.cz

České dráhy a správa železnic podepsaly dohodu o převodu nádraží

České dráhy a správa železnic podepsaly dohodu o převodu nádraží
24. června 2016 • 09:51
České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes podepsaly smlouvu o převodu nádraží v hodnotě 3,3 miliardy korun. Státní správce kolejí tím získá zhruba 1500 nádražních budov včetně 316 zaměstnanců, kteří se o ně starají. Fyzicky nabude převod části závodu Českých drah účinnosti k 1. červenci, řekl na dnešním setkání s novináři předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Přesun nádraží od dopravce ke státnímu správci infrastruktury schválila vláda už koncem loňského roku a následně jej potvrdily i všechny orgány Českých drah.

Od převodu nádraží si stát slibuje zlepšení údržby mnohdy zanedbaných stanic, protože státní správa může na jejich opravy čerpat více peněz z fondů EU než České dráhy, které jsou akciovou společností, byť je rovněž vlastní stát. Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

Během dvou měsíců provedou zaměstnanci SŽDC inventarizaci nového majetku, kupní cena se poté může ještě drobně změnit, uvedl mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. V prví fázi oprav nádraží má SŽDC přichystánu zhruba miliardu korun. Ještě letos chce začít s drobnějšími opravami, na které nebude nutné získávat stavební povolení. Mezi nádražími má správce železnic vytipovaných šest desítek budov, které jsou v nejkritičtějším stavu.

České dráhy sedí na miliardách a vymýšlí, co s nimi

České dráhy plánují část získaných peněz použít na snížení zadlužení a část na modernizaci provozu. „V posledních letech se investovalo zejména do nákupu kolejových vozidel, nyní budeme investovat do zázemí pro zaměstnance,“ uvedl Krtek. Peníze tak budou směřovat na modernizaci vlakových dep a opraven, nákup nových strojů a obecně na zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality.

Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku. Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou