České dráhy: Autovlaky jsou ekonomicky zajímavé. Přeprava roste v tisících

Autovlaky v portfoliu Českých drah zůstanou. V loňském roce službu využilo 15 295 řidičů, meziročně o deset procent více. Roste přitom zejména počet přepravených motorek, těch se vezlo oproti roku 2012 dokonce o třetinu více. Vzrůstající trend letos potvrdily už první čtyři měsíce, kdy byl meziroční nárůst přeprav pětiprocentní. Autovlakem se však svezou zájemci pouze na Slovensko, rozšíření do jiných destinací dráhy zatím neplánují.

 Autovlak ČD
30.6.2014 13:50   |  

„Autovlaky na Slovensko jsou u zákazníků oblíbené a pro nás ekonomicky zajímavé. Před námi je navíc letní sezona, kdy je zájem o přepravu aut a motocyklů tradičně roste,“ řekla E15.cz mluvčí drah Radka Pistoriusová.

„Denně provozujeme dva páry nočních autovlaků z Prahy do Popradu a z Prahy do Košic a jeden denní pár z Prahy do Košic. Produkt se snažíme dál rozvíjet. Například zakoupit jízdenky na autovlak je možné i přes eShop ČD, upravili jsme prostory čekárny v místě nakládky v Praze, aby zde mohly pohodlně čekat rodiny s dětmi,“ dodala mluvčí.

Například na 4. července jsou autovlaky z Prahy do Košic už vyprodány, na dvou vagonech se veze celkem 20 aut. Stejný den do Popradu je autovlak zatím podle mluvčí drah vytížen ze 75 procent.

Pozor na kurz eura, jízdné prodraží

Pozitivní zprávou pro řidiče je, že ceny autovlaků dráhy proti loňsku neupravily. Ceník je však v eurech a aktuální jednotný železniční kurz je stanoven na 28 korun za euro (loni tuto dobu byl 26,20 Kč). Proti roku 2013 si tedy vzhledem ke kurzu v českých korunách řidiči o necelé dvě stovky připlatí.

Škoda, že si České dráhy nepohlídaly změnu kurzu koruny a na internetu uvádějí ceny v korunách nižší, než je skutečnost. Pracují totiž při výpočtu s kurzem 25,90 Kč za euro. Zákazníka tak mystifikují.

Fragment z ceníku autovlaku na trase Praha - Košice a zpět

Zdroj: České dráhy - autovlak

Silnice versus koleje

Může jízda autovlakem konkurovat přepravě po vlastní ose? Řidič automobilu do výšky 1,6 metru zaplatí za jednu cestu z Prahy do Popradu i s lůžkovým příplatkem 64,40 eur, tedy podle jednotného železničního kurzu 1817 korun. Každý další spolucestující v autě pak 32 eur, tedy 896 korun. Vlak jede necelých osm hodin.

Nejrychlejší spojení po silnici z Prahy do Popradu je přes dálnici D1 – konkrétně 560 kilometrů. Trasa by se měla ujet zhruba za šest hodin. Při spotřebě benzinu 7 litrů na 100 km a ceně 36,50 Kč za litr benzinu by řidič do Popradu jel za 1405 korun. Cesta by mu měla trvat asi šest hodin.

Anketa

Hodláte letos využít k přepravě svého vozu autovlak ČD?

Již jsem ho využil Využívám ho pravidelně Uvažuji o tom Ne

V anketě hlasovalo 342 čtenářů.

další ankety

Autovlak je tak o 400 korun dražší a dvě hodiny pomalejší, nabízí však řidiči odpočinek a pohodlí. K jízdě autem je třeba připočítat i pořízení slovenské (případně i české) dálniční známky.

Do jiných cílových stanic se řidiči autovlakem u Českých drah však v nejbližšín době nesvezou. „Autovlaky na Slovensko v našem portfoliu zůstanou. Zatím však neplánujeme, že bychom službu v podobě přepravy vozidel autovozy rozšířili na jiné destinace,“ uvedla Pistoriusová.

Dříve autovlaky ČD mířily i k moři do Splitu. Službu kvůli požadavkům zahraničních obchodních partnerů však tuzemský státní dopravce před šesti lety zrušil.


Čtěte také:

Autovlaky Českých drah táhnou. Letos už je využilo přes šest tisíc motoristů

České dráhy nakoupí z Rakouska starší vagony za 267 milionů

Do souboje s konkurencí půjdou dráhy s vlaky od Škodovky


Autor: Miroslav Tryner

Komentáře

Čtěte také

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Ropná společnost Royal Dutch Shell omezí investice do solární energetiky, dokud nebude dostatečně zisková. Prohlásil to generální ředitel Ben van Beurden. Na jednání s akcionáři… více

Komerční prezentace
Mobilní web