České dráhy nesmějí do veřejných tendrů. Mají špatné akcie | E15.cz

České dráhy nesmějí do veřejných tendrů. Mají špatné akcie

21. listopadu 2016 • 15:45

České dráhy se kvůli novému zákonu o veřejných zakázkách nemohou podle ministerstva pro místní rozvoj i právní analýzy drah účastnit tendrů. Dráhy mají akcie v jiné podobě, než vyžaduje zákon. Podle MMR je nutno zvážit změnu zákona, podle ministerstva dopravy může být řešením novela, nebo metodické upřesnění MMR. Ohrozit by to mohlo účast drah v soutěžích na rychlíkové tratě. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tvrdí, že je dost času problém vyřešit před vypsáním tendrů.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy ale mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou.

Akciové společnosti, které nemají výlučně zaknihované akcie a v minulosti se zúčastnily veřejných zakázek, byly upozorněny na problém s účastí v tendrech čtvrt roku před tím, než měly nové předpisy začít platit, uvedlo na svém webu MMR. Podle ministerstva o omezení účasti v soutěžích věděli od začátku i členové vlády. 

"Tudíž akciové společnosti, případně jejich majitelé či zřizovatelé, jako například ministerstvo dopravy, měly dostatek času, aby se přizpůsobily situaci některým z doporučených způsobů," upozornilo MMR.

České dráhy prohrály další soud se Škodou Transportation, šlo o možnou podjatost arbitra

Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají pouze firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy. Podle MMR bylo vyloučení nezaknihovaných akcií z tendrů do zákona včleněno při projednávání ve vládě a České dráhy ani ministerstvo dopravy o výjimku nepožádaly.

"Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách," uvedl Ťok. Problém s nezaknihovanými akciemi však podle něj dráhy nevyřadí z tendrů na provoz na tratích. 

SŽDC musí zaplatit ČEZ 1,2 miliardy korun, rozhodl soud

Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019. Minimálně rok potrvá, než ministerstvo dopravy soutěže vypíše, a bude tak dost času rozpor v zákonech vyřešit, řekl Ťok.

"Pokud by se měnil zákon o zadávání veřejných zakázek, čemuž ministerstvo pro místní rozvoj nebude bránit, státní akciové společnosti by získaly stejnou výjimku, jako mají na základě schváleného pozměňovacího poslaneckého návrhu obce a kraje," uvedlo na webu MMR. Řešením by byla také změna zákona o Českých drahách, což podle MMR může provést ministerstvo dopravy.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!