České dráhy plánují rekordní emisi dluhopisů, chtějí delší splatnost

České dráhy se letos nadechují k velké dluhopisové smršti. Modrá skupina má schválený projekt na vydání bondů v rekordní hodnotě jedenácti miliard korun, papíry by se měly dostat na trh do června. Cílem je zalátat staré dluhy a zároveň dosáhnout výhodnějších podmínek.

Lokomotiva Českých drah
8.2.2016 7:22   |  

Dráhy totiž hodlají letos zabít hned několik much jednou ranou. V první řadě budou v červnu splatné mezinárodní bondy v hodnotě 300 milionů eur (asi osm miliard korun) z roku 2011. Ve druhém čtvrtletí musí podnik splatit zhruba miliardu evropské železniční kampeličce Eurofima a v prosinci jsou splatné dluhopisy ČD Cargo v objemu 1,2 miliardy. „Snažíme se refinancovat na delší dobu, tedy protáhnout splatnost na více než pět let,“ řekl šéf drah Pavel Krtek.

Dopravci se zároveň poslední dobou celkem daří půjčovat si peníze levněji než v minulosti. To potvrdila především loňská emise, kdy společnost udala až dvacetileté papíry v hodnotě přes 115 milionů eur s kuponem 1,89 procenta, respektive tři procenta. Před pěti lety přitom musela slíbit roční výnos 4,5 procenta.

Celkové čisté zadlužení celé skupiny činí k dnešku zhruba 33 miliard korun, přičemž o papíry drah byl zatím v zahraničí zájem.
V minulosti se Krtek s poukazem na zájem německých penzijních fondů v nadsázce nechal slyšet, že České dráhy financují hlavně němečtí důchodci. Vedle dluhopisů mohou dráhy využít i schválené úvěrové financování.

Peníze pro Škodu

Splatnost starých dluhů ale není jedinou finanční potíží, kterou musejí dráhy letos řešit. Trápí je i nutnost doplatit plzeňské Škodě ještě 628 milionů bez DPH, což je známý výsledek nedávné arbitráže. Splátka zatím není pod exekuční hrozbou, tudíž ji dráhy do Plzně ještě neposlaly a jednají o možné dohodě. Výsledek arbitráže navíc napadly u soudu.

Dráhy se naopak možná letos dočkají více než tří miliard za převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Transakce se ale zatím bezvýsledně chystá léta a není zcela prosta problematických bodů, tudíž dráhy se zmíněnými penězi při svých dluhopisových projektech nekalkulují.

Drahám loni ubylo na 400 tisíc pasažérů
České dráhy loni přepravily 170 milionů cestujících. Ve srovnání s rokem 2014 jde o mírný pokles o téměř 400 tisíc pasažérů. Díky prodloužení průměrné ujeté vzdálenosti nicméně dopravci vzrostly tržby z jízdenek v řádu desítek milionů korun. Vyšší počet přepravených zaznamenala dálková a příměstská doprava, ztrácely naopak regionální vlaky.

Čtěte také:

České dráhy loni přepravily o 400 tisíc méně pasažérů, přesto zvýšily tržby

Právníci Českých drah varují před riziky převodu nádraží

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Tusk: První neformální summit EU bez Británie proběhne ve středu

Tusk: První neformální summit EU bez Británie proběhne ve středu

Řádný summit šéfů států a vlád zemí Evropské unie se v důsledku rozhodnutí britských voličů o odchodu z unie ve čtvrtečním referendu prakticky zúží příští týden na jediný den.… více

Komerční prezentace
Mobilní web