České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie | E15.cz

České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie

26. července 2017 • 14:00

Plzeňská společnost získala od Českých drah rámcový kontrakt za 85 milionů korun.

České dráhy vybraly firmu, která osadí dveře starých vagonů čidly a světelnou signalizací. Zařízení upozorní personál vlaku na nedovřené dveře. Vítězem tendru se stala společnost Alkal Baterie podnikatelů Vojtěcha Petra, Jana Libry a Václava Měsíčka. Díky nejnižší ceně získala rámcový kontrakt na vybavení 630 vagonů za 85 milionů korun.

Pro menší plzeňskou firmu jde o jednu z největších zakázek vůbec. „Předpokládáme ale, že staré vagony budou postupně nahrazovány, proto jich bude ve finále méně,“ upozornil mluvčí drah Petr Šťáhlavský, že rámcová smlouva nemusí být celá naplněna.

Dráhy staré vagony postupně vyřazují nebo modernizují, stále ale tvoří zhruba čtvrtinu vozového parku v osobní dopravě. Staré otočné sklopné dveře mají především vagony z produkce někdejší Německé demokratické republiky a také z bývalé Vagonky Studénka. Jde o vozy pro rychlíky s kupé i pro osobní vlaky s velkoprostorovým uspořádáním.

Podnikání na vodě se daří. Po Vltavě v Praze tečou stovky milionů

Do tendru se přihlásilo pět uchazečů, jeden byl vyřazen. Firma už na dvouleté zakázce pracuje, instalace se uskutečňuje v depech Plzeň, Praha, Brno, Hradec Králové a Bohumín. „Už je hotový šedesátý vůz, předpokládáme, že do konce roku jich bude hotových kolem 350,“ řekl deníku E15 jednatel Alkal Baterie Vojtěch Petr.

Spolu s osazením elektronického zařízení firma kontroluje i mechaniku zavírání, aby se staré dveře vždy správně uzamkly. Investice je reakcí na loňskou tragédii, kdy z otevřených dveří jedoucího rychlíku na Olomoucku vypadlo dvouleté dítě a pád nepřežilo. Policie vyšetřování ukončila v těchto dnech a navrhla obžalovat dvě zaměstnankyně ČD, vlakvedoucí a průvodčí, z usmrcení z nedbalosti. Ženy se údajně před odjezdem pořádně nepřesvědčily, že jsou dveře zajištěny.

Na lepší zajištění vagonů proto začalo tlačit i ministerstvo dopravy, které rychlíky objednává. Někteří kritici v internetových diskuzích ovšem upozorňují, že i v případě nových čidel jde hlavně o vizuální kontrolu, jejíž selhání není vyloučeno.

Ťokovo ministerstvo šíří citlivé informace o našem systému, stěžuje si Kapsch

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!