České dráhy spadly do ztráty 1,6 miliardy

Na první pohled hrozivá čísla vydaly dnes večer České dráhy o svém loňském hospodaření. Celá skupina se propadla do ztráty 1,6 miliardy korun, když předloni zisk činil téměř půl miliardy. Modrý holding přitom ukazuje dvě zcela odlišné tváře. Zatímco osobní dopravě se loni dařilo čísla vylepšovat, nákladní doprava pod hlavičkou ČD Cargo dále padala. Ztráta carga dosáhla bezmála dvou miliard korun, oproti předloňským 34 milionům.

 České dráhy
29.4.2013 19:30   |  

„Nákladní doprava byla negativně ovlivněna hospodářskou krizí, doplatila na pokles stavební a průmyslové výroby a na nízkou rentabilitu segmentu jednotlivých vozových zásilek,“ říká generální ředitel drah Petr Žaluda. Skutečný stav firmy přesto není tak tragický, jak by čísla napovídala. Účetní ztrátu zásadně ovlivnil mimořádný odpis ve výši 1,2 miliardy korun a také půlmiliardová rezerva na náklady spojené s restrukturalizací, tedy hlavně propouštěním.

Jednorázový odpis se týká přecenění majetku, který byl do firmy při jejím vzniku v roce 2007 vložen. Už tehdy se říkalo, že je nadhodnocen. „Ke snížení hodnoty majetku jsme se rozhodli na základě aktuálního ocenění a stáří vozového parku a také v souvislosti s předpokladem, že v následujících letech dojde k odprodeji nepotřebných kolejových vozidel,“ doplňuje Žaluda. V příštích letech by tak měly odpisy výrazně klesnout.

Podle Žaludy je dnes cargo stabilizované, letos prý míří k provozní nule. Ztrátová zůstává i osobní doprava, pohled na ní je ale mnohem optimističtější. Předloňskou ztrátu se podařilo snížit z 583 milionů na 517 milionů. Provozní výsledek před odpisy (EBITDA) vzrostl o 130 milionů na 1,86 miliardy. Osobními vlaky ČD loni cestovalo o tři miliony lidí více, celkem téměř 169 milionů. Tržby za jízdenky se tím zvedly o 280 milionů.

Ztrátu Žaluda připisuje rovněž odpisům za nově nakoupené vlaky. Do nich loni dráhy investovaly rekordních sedm miliard korun. Na hospodaření mají investice protichůdný dopad. Na jedné straně díky nim rostou tržby za jízdenky, na druhé straně táhnou odpisy výsledek do ztráty.


Zadluženost Skupiny ČD v porovnání s ostatními dopravci

Ukazatel čistý dluh/EBITDA


Meziroční srovnání výsledků skupiny zhoršuje vedle mnoha dalších faktorů i realitní krize. Zatímco v roce 2011 dráhy prodaly nemovitosti za téměř miliardu, loni to byla zhruba polovina. Celkové tržby Skupiny ČD loni stagnovaly na zhruba 38 miliardách. Zadluženost firmy poprvé přesáhla 50 procent, když se podíl cizích zdrojů k aktivům vyšplhal na 52,3 procenta.


• Čtěte také:

Dráhy nasadí railjety už v červnu příštího roku

Z Prahy do Brna za 150 Kč. Dráhy nabízejí alternativu za rozkopanou D1

ČD Cargo založilo dceru pro přepravu aut po železnici

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Miliardář Vítek prohrál boj o budovu Svobodné Evropy

Miliardář Vítek prohrál boj o budovu Svobodné Evropy

Supermoderní pevnost v Praze na Hagiboru, odkud vysílá stanice Svobodná Evropa, nespadne do majetkové podstaty zkrachovalé společnosti ovládané Radovanem Vítkem. Soudní verdikt… více

Komerční prezentace
Mobilní web