Českou železnicí hýbe spor o likvidaci dřevin

aktualizováno Všiml si toho letos každý, kdo jezdí vlakem. Rychleji než kdy dříve přibývá kolem kolejí pařezů a otevírají se netušené výhledy do krajiny. Správa železniční dopravní cesty se pod vlajkou vyšší bezpečnosti a plynulosti provozu vrhla na zásadní očistu tratí od dřevin. Což je činnost po desítky let více či méně zanedbávaná.

ilustrační foto
16.4.2014 13:15   |  

„Já jsem s tím přišel jako s prioritou, neboť už jako zaměstnanec Českých drah jsem to vnímal jako zásadní problém. Jde především o bezpečnost a životy cestujících,“ řekl deníku E15 šéf SŽDC Jiří Kolář. Správa železnic se přitom na mohutné kácení vyzbrojila novým právním výkladem, podle kterého může v obvodu dráhy kácet bez omezení, neboť tam dřeviny jako závada stavby nemají co dělat. Podobně, i když ne tak striktně, se postupuje v až šedesát metrů širokém ochranném pásmu kolem kolejí.

Jako chybná tak byla opuštěna dosavadní praxe, kdy o kácení rozhodovaly úřady z oblasti ochrany přírody a krajiny. Jenže to je trnem v oku České inspekci životního prostředí (ČIŽP). Ta se řídí zákonem o ochraně přírody, zatímco SŽDC považuje pro tyto případy za nadřazený zákon o dráze.

Zelení inspektoři proto vyrazili do terénu a kácení kontrolují. „Budou-li vydána případná rozhodnutí o pokutách či nápravných opatřeních, budu moci být konkrétnější, až když naše případná rozhodnutí nabudou právní moci,“ uvedla mluvčí ČIŽP Simona Cigánková.

Spory lze čekat především v širším ochranném pásmu kolem kolejí. „Toto pásmo samozřejmě nechceme vykácet, jde jen o to, aby zmizely nemocné stromy, jejichž pád může ohrozit vlaky,“ doplnil mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. Za pravdu mu dává pondělní kalamita na čtvrtém koridoru, kde v pondělí popadané stromy zastavily provoz na dlouhé hodiny. V krajním případě může kompetenční spory rozlousknout až soud.

Drážní kácení
Kácení většinou provádí soukromá firma, vytěžené dřevo si ponechá a následně pak fakturu Správě železniční dopravní cesty poníží o jeho odhadnutou cenu. V případech rizikového kácení zasahují přímo drážní hasiči. Takto získané dřevo se pak následně využívá pro vytápění provozních prostor SŽDC. Jestliže je nebezpečný strom na soukromém pozemku a zároveň v ochranném pásmu dráhy, měl by jej majitel sám odstranit. Správa železnic strom ale může pokácet i bez souhlasu majitele. Pokácení provádí hasiči SŽDC, surovina zůstává majiteli.

Čtěte také:

O prodeji českých nádraží rozhodne Brusel

Vláda vymetla správní radu SŽDC. Odchází všech sedm členů

Ministr Prachař podpořil převod nádraží na SŽDC

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Pozor na rychlost. Na dálnici D1 ji začínají úsekově měřit kamery

Pozor na rychlost. Na dálnici D1 ji začínají úsekově měřit kamery

Tam, kde nyní na dálnici D1 přikazuje značka jet nanejvýš osmdesátkou, začínají dbát na dodržování předpisů kamery. Jejich počet se má nadále zvyšovat. více

Komerční prezentace
Mobilní web