Český dopravce Van Air uspěl ve Walesu, létá na jediné vnitrostátní lince | E15.cz

Český dopravce Van Air uspěl ve Walesu, létá na jediné vnitrostátní lince

Český dopravce Van Air uspěl ve Walesu, létá na jediné vnitrostátní lince
15. února 2016 • 14:04
Brněnská firma Van Air Europe začala operovat na jediné vnitrostátní letecké lince ve Walesu, která propojuje metropoli Cardiff se severem země. Předchozí dopravce musel kvůli odebrání licence náhle skončit a velšská vláda narychlo vypsala tendr na dočasný provoz, v němž Van Air uspěl. Spojení na dotované lince zajišťuje svými českými letadly L-410.

„Vláda Walesu vypsala tendr na dočasný provoz po dobu sedmi měsíců, během nichž se uskuteční řádné výběrové řízení a bude vybrán provozovatel na čtyři roky. Samozřejmě, že se o čtyřletý kontrakt budeme ucházet,“ upřesnil pro E15.cz manažer Van Air David Bařinka.

Van Air na lince Cardiff–Anglesey operuje ode dneška každý všední den ráno a večer. Cesta trvá jednu hodinu a jednosměrná letenka stojí 20 až 40 liber. Brňané spoj provozují dohromady s britskou firmou Citywing, která se stará o reklamu a prodej letenek. Van Air zase poskytuje letadla s posádkami a zajišťuje vše kolem letového provozu.

Cesta autem trvá dlouhé hodiny

Linka funguje již od roku 2007 a dotuje ji vláda Walesu. „Zájem o ni je poměrně značný, protože se jedná o rychlé spojení severu Walesu s Cardiffem. Alternativou je nesnadná cesta autem přes velšské hory, anebo oklikou přes Anglii,“ vysvětlil Bařinka. Podle britských médií dotace činí 1,2 milionu liber ročně.

Trasa z Cardiffu do Anglesey po silnici měří 300 kilometrů a zabere zhruba čtyři a půl hodiny. Anglesey je ostrov u severozápadního pobřeží Walesu a zároveň oblíbený turistický cíl. S pevninou ho přes průliv Menai spojují dva mosty. Cardiff naopak leží na jihovýchodě země.

Předchozí dopravce přišel o povolení

Před Van Air linku provozovala britská firma LinksAir, loni v říjnu jí ale britský letecký úřad odebral osvědčení leteckého dopravce kvůli pochybnostem o bezpečnosti provozu. LinksAir se pak snažil linku udržet ve své gesci, najímal si proto různé dopravce, v prosinci i Van Air. Wales nicméně mezitím vyhlásil výše zmíněnou soutěž na sedm měsíců.

Podle Bařinky úřady brněnskému dopravci zatím oficiálně nesdělily, proč vybraly jeho nabídku. Rozhodly ale jiné parametry než cena. Tu vláda totiž sama určila a firma s ní souhlasila.

Důvodem může být skutečnost, že Britové Van Air velmi dobře znají. Základnou firmy je totiž britský ostrov Man v Irském moři. „Létáme odtud do Blackpoolu, Newcastlu, Glouchestershire, Glasgow a Belfastu,“ doplnil David Bařinka. Také u těchto linek Brňané již 10 let spolupracují se Citywing a jejím předchůdcem Manx2.

Pět strojů z Kunovic

Brněnské aerolinky Van Air vznikly v roce 2005, orientují se na osobní dopravu pod značkami jiných společností, zejména právě Citywing. Flotila Van Air se postupně rozrostla na pět letadel L-410, které vyrábí továrna v Kunovicích, nynější Aircraft Industries.

U založení Van Air stála letecká servisní firma Aeroservis a německý nadšenec pro letouny L-410 Jürgen Nappe se svou leteckou společností Antares. Současným majitelem Van Air je 56letý podnikatel ze Zlínska Jan Václavík. Tržby firmy podle zveřejněné účetní uzávěrky v roce 2014 přesáhly 79 milionů korun.

Jízda autem z Cardiffu do Anglesey trvá minimálně 4,5 hodiny:

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou