Čím více taxikáři protestují, tím více nahrávají konkurenci, potvrdila analýza | E15.cz

Čím více taxikáři protestují, tím více nahrávají konkurenci, potvrdila analýza

Michal Tomeš

Pražští taxikáři se letos na podzim již několikrát vymezili vůči alternativním provozovatelům taxi – vadí jim především skutečnost, že jejich řidiči nemají nutné licence a povolení. Na protest proti současnému stavu taxikáři uspořádali blokádu pražského letiště. Veřejnost však rozhořčení klasických taxikářů nesdílí. Vždy, když vyjádřili nespokojenost, vzrostla obliba právě alternativních konkurentů – Uberu a Taxify. 

Informace o náladě ve společnosti přinesl analytik Jiří Kwolek ze společnosti Good Mentions. Na sociálních sítích analyzoval, jak lidé reagovali právě na aktuální dění týkající se situace kolem taxislužeb.

Z dat je zřejmé, že zatímco ještě před rokem nebyla pro veřejnost problematika alternativních služeb tématem, v posledních měsících se karta začala obracet. A to právě ve prospěch inovátorských firem. Čím více tak taxikáři vyjadřovali svou nelibost, tím více lidé na sociálních sítích o Uberu, Taxify nebo Liftagu mluví, mnohdy až o tisíce procent.

To připisuje Kwolek takzvanému Streisand efektu. Z něj vyplývá, že čím více se někdo snaží jistý prvek potlačit, tím víc o něj zájem roste. Událostmi, jež veřejnou debatu iniciovaly, byly například magistrátní kontroly taxislužeb, zákaz Uberu v Brně a především protesty taxikářů.

Pražští radní schválili rozpočet, na investice půjde miliarda navíc. Opozice: Míří špatným směrem

Ten poslední se měl konat v polovině listopadu, řidiči taxislužeb od něj nakonec upustili. Analýza přitom ukazuje, že právě to byl rozumný krok. V týdnu před plánovanou protestní jízdou totiž taxikáře podporovala jen čtyři procenta veřejnosti na sociálních sítích. Naopak kritika se na ně snášela v 27 procentech příspěvků, které se problémem zabývaly.

Analýza tak uvádí, že na stranu alternativních služeb se stavilo 42 procent příspěvků (podpora Uberu a kritika taxikářů), klasičtí taxikáři však nacházeli zastání pouze ve 14 procentech případů. Další čtyři desítky vybraných příspěvků pak zaujímaly neutrální stanovisko.

Rostoucí popularita alternativních taxislužeb v průběhu protestů se projevila také v jiných případech. U mobilních platforem Android i iOS prudce vzrostl počet stažení aplikací, skrze které je možné alternativní služby používat. Oblibu přitom Uber, Taxify a Liftago vnímají i jinak – kromě růstu zákazníků registrují také zájem o práci ze strany řidičů. Za poslední rok vzrostl jejich počet více než dvojnásobně.

Kauza Barbary Streisandové

Streisand efekt si své jméno propůjčil od americké herečky Barbary Streisandové. V roce 2003 její dům v Kalifornii vyfotografoval jistý Kenneth Adelman, který mapoval erozi pobřeží, na němž se nemovitost nachází. Celkem v rámci série vzniklo 12 tisíc fotografií, jež sloužily pro vědecké účely.

S tím však nesouhlasili advokáti herečky, kteří požadovali, aby snímek z databáze zmizel, a to přesto, že si ho do té doby stáhli jen čtyři lidé. Po zahájení právní bitvy však kauza zaujala veřejnost, za další měsíc si tak fotografii domu Barbary Streisandové zobrazilo více než 400 tisíc lidí.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!