Číňané poprvé absolvovali komerční let s vlastním letadlem | E15.cz

Číňané poprvé absolvovali komerční let s vlastním letadlem

Číňané poprvé absolvovali komerční let s vlastním letadlem
28. června 2016 • 11:29
První čínské komerční letadlo ARJ21 dnes absolvovalo svůj první komerční let s cestujícími. Regionální letoun, který provozují aerolinky Chengdu Airlines, uskutečnil dvouhodinový let ze západočínského města Čcheng-tu do Šanghaje se 70 cestujícími na palubě. Oznámil to dnes výrobce letadla, čínská státní společnost Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).

Vývoj vlastního komerčního letadla, které má sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, jemuž nyní dominují zahraniční hráči, ale i na vývoz, podpořila čínská vláda. ARJ21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Čína také vyvíjí větší stroj C919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing. „Čínské nebe poprvé přivítalo osobní letadlo, které vyvinula Čína,“ uvedla společnost COMAC a tuto událost označila za milník.

Letadlo ARJ21, určené pro přepravu zhruba 90 cestujících, získalo od čínského úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání na konci loňského roku. To je o deset let později, než Čína původně plánovala.

Konkurence Airbusu a Boeingu? Čína odhalila své velké dopravní letadlo

Čína se snaží stát globálním dodavatelem leteckého průmyslu a výrobcem vlastních letadel, avšak její snahy brzdí nezkušenost, nedostatek místních leteckých designérů a inženýrů, stejně jako nedostatek domácích firem s technologií, které by pomohly při řízení projektu, uvedla agentura Reuters. Právě to bylo i příčinou zpoždění při vývoji letadla ARJ21 a je to i důvod, proč se zpožďuje vývoj většího letounu C919.

Společnost COMAC rovněž uvedla, že má více než 300 objednávek na ARJ21, hlavně od domácích leteckých společností. Motory letadlu dodává divize General Electric a leasingová součást GE si již objednala pět letadel s opcí na dalších 20.

Letadlo ale zatím nemá osvědčení způsobilosti k létání od dalších regulátorů, včetně amerického úřadu pro civilní letectví. To mimo jiné znamená, že letadlo zatím mohou provozovat jen aerolinky v Číně nebo v zemích, které uznávají čínský certifikační proces.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou