Číňané už konkurují šinkansenům, získali zakázku v Kalifornii

Číňané už konkurují šinkansenům, získali zakázku v Kalifornii
30. září 2015 • 08:15
Snaha Číny dostat vlastní strojírenské technologie na vyspělé zahraniční trhy začíná děsit zavedené světové výrobce. Naposledy prožili šok japonští výrobci rychlovlaků Šinkansen.

Společnosti East Japan Railway a Kawasaki Heavy Industries podle japonské tiskové agentury Kyodo nadzvedla nedávná zpráva, že čínský výrobce rychlovlaků CRRC vytvořil konsorcium s americkou společnosti XpressWest pro stavbu vysokorychlostní tratě mezi Los Angeles a Las Vegas.

Trasa dlouhá 370 kilometrů se začne stavět příští rok a bude stát 12,7 miliardy dolarů. Zapojení čínské firmy do projektu musí ještě schválit americká vláda. Japonci si dělají zálusk na stavbu další připravované trasy, která spojí Los Angeles a San Francisco a později by se mohla rozvětvit i do dalších kalifornských měst.

East Japan Railway a Kawasaki Heavy Industries se chtějí prosadit s technologií šinkansenů. Při nedávné návštěvě Kalifornie za ni lobboval i japonský premiér Šinzó Abe. Výběrové řízení na dodavatele vlaků by mohlo začít ještě v průběhu podzimu.

Těžký protivník

Úspěch Číňanů v projektu rychlodráhy do Las Vegas naznačuje, že Japoncům vyrostl těžký protivník. Šinkanseny pro Kalifornii by podle zdrojů agentury Kyodo mohly stát až 68 miliard dolarů. Japonští výrobci tvrdí, že je to cena za kvalitu a spolehlivost jejich technologie.

Zástupci čínského ministerstva dopravy však prohlašují, že výhodou čínských vlaků je nejen nízká cena, ale také rychlost realizace. Úspěch v projektu do Nevady dává CRRC výhodu, protože při výrobě vlaků pro oba projekty by výrobce mohl díky většímu objemu zakázky výrazně ušetřit.

Číňané vyhráli nad Japonci díky tomu, že nabídli cenu o 37 procent nižší než Kawasaki Heavy Machinery.

Cenový rozdíl mezi čínskými a japonskými výrobci se ukázal už u loňského tendru provozovatele metra v Bostonu na výměnu 284 vozů. Číňané vyhráli nad Japonci díky tomu, že nabídli cenu o 37 procent nižší než Kawasaki Heavy Machinery. Získali tak kontrakt za 4,1 miliardy dolarů.

Rychlovlaky jsou jednou z technologií, kterou hodlá čínská vláda razit cestu do zahraničí. V červnu proto sloučila dosud konkurenční státní výrobce rychlovlaků CNR a CSR do nové společnosti CRRC. V září se Čína dohodla s Thajskem, že obě země propojí nový vysokorychlostní koridor. Výstavba rychlotratí je také jedním z prvků čínské iniciativy nazývané nová hedvábná stezka.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!