Číňané rozjeli v Polsku stavby dálnic, přivezou si i dělníky

11.2.2011 15:14   |  

Pět set čínských dělníků začne v dubnu pracovat na stavbě části polské dálnice A2 mezi Lodží a Varšavou. Konsorcium v čele s firmou China Overseas Engineering Group zde staví dva úseky v celkové délce asi 50 kilometrů. Uvedl to deník Rzeczpospolita. České ministerstvo dopravy o spolupráci s čínskými firmami na stavbách našich dálnic uvažuje, s využitím čínských dělníků ale nepočítá.

Rozhodnutí přivézt do Polska čínské dělníky podle nejmenovaného zdroje deníku Rzeczpospolita už padlo. Pokud by se toto řešení osvědčilo, mohlo by první skupinu následovat dalších několik stovek lidí.

Čínská firma chtěla zpočátku při stavbě dálnice využít polské subdodavatele, ti s ní ale prý nechtěli pracovat. „Dalo se to čekat,“ řekl Marek Michalowski, šéf Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví. Dodal, že Číňani ředitelství silnic a dálnic nabídli úseky postavit za tak nízkou cenu, za jakou se taková investice v polských podmínkách nedá realizovat. „Podobné problémy budou mít se stroji a stavebním materiálem,“ tvrdí Michalowski.

Podle Michalowského mohou mít Číňané potíže také s polským zákoníkem práce. Připomněl, že mají vydělávat tak, jak je to v polských reáliích obvyklé. „Objeví se sto otázek a kontrol, zda pracují za těch samých podmínek, za jakých by pracovali Poláci,“ tvrdí.

Číňané v Česku? Jednání prý pokračují

Možnosti takzvané čínské cesty výstavby dálnic aktuálně prověřuje i české ministerstvo dopravy. Už v listopadu se ministr Vít Bárta dohodl s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem na vytvoření společné pracovní skupiny. Ta má najít pilotní projekt dálnice pro čínské firmy.

Za českou stranu je ve skupině Bártův náměstek Jakub Hodinář. „Jednání stále pokračují. Blíže o nich hovořit nechci, to bych sám sobě zavíral dveře,“ řekl dnes serveru E15.cz Hodinář. Potvrdil nicméně dřívější Bártovo vyjádření, že s čínskými dělníky se v České republice nepočítá. Jde prý spíše o využití čínských inženýrů. Proti angažmá čínským firem vystupují čeští stavbaři, skepticky se k němu staví i ministerstvo průmyslu a obchodu.


Čtěte více:

Bárta otevřel Číňanům cestu ke stavbě dálnic

Stavaři: Kapacita domácích firem je 100 miliard, Číňané nejsou potřeba


Polské ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že ho dva dálniční úseky mezi Lodží a Varšavou vyjdou na 2,9 miliardy zlotých (17,9 miliardy korun), China Overseas Engineering Group ale nabídla, že je postaví za necelé 1,3 miliardy zlotých, ve srovnání s konkurencí o několik desítek procent levněji.

Výhrady k tomuto tendru měl i Brusel. Evropské komisi se nelíbilo, že Polsko do veřejné zakázky pustilo čínskou firmu v situaci, kdy podnikatelé ze sedmadvacítky v Číně ke státním tendrům rovný přístup nemají. Nicméně nijak zasáhnout nemohla, protože Číňané v Polsku staví úseky dálnice, jež nejsou spolufinancované z evropských fondů.

Autor: sin, bru, čtk

Komentáře

Čtěte také

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Ukrajinský prezident Petro Porošenko se během inspekce po armádních postech v Donbasu dostal pod palbu separatistů. V Potvrdil to mluvčí protipovstalecké operace Andrij Lysenko. K… více

Komerční prezentace
Mobilní web