ČSA chtějí ušetřit až 800 milionů korun

6.8.2009 7:24   |  

Až 800 milionů korun by mohly České aerolinie ušetřit propuštěním stovek zaměstnanců. Bude jich 860, což společnost přiznala před několika dny.

Na dotaz deníku E15, zdali se úspory mohou přiblížit zmíněné sumě, řekl víceprezident společnosti Dušan Ryban, že mohou.

„V každém případě bude tato částka ne řádově, ale násobně větší než předchozí ušetřená suma 250 milionů korun,“ řekl. Tuto menší částku ČSA ušetřilo tím, že se na začátku roku dohodly s odbory na pětiprocentním snížení platů pro tento rok.

Zmíněný počet 860 zaměstnanců bude podle plánu ČSA propuštěn do března příštího roku. „Počet jsme spočítali na základě snížení počtu letadel naší flotily i zmenšení letového řádu ve snaze zajistit co největší efektivitu firmy,“ upřesnil Ryban.

Příčinou je pokračující propad leteckého trhu. I když se ČSA v posledních týdnech podařilo zastavit úbytek počtu cestujících, pokles výnosů pokračuje. „Vozíme nyní sice stejně pasažerů, ale za levnější letenky. Meziročně jsme deset až patnáct procent pod úrovní výnosů,“ sdělil.

Zeštíhlování ve firmě se bude týkat všech profesí, provozních i administrativních. „Sáhneme i do managementu, kde půjde přibližně o dvacetiprocentím snížení,“ řekl Ryban. Na druhé straně aerolinky chystají projekt nové dceřiné personální agentury, kam by chtěly převést zejména část pilotů. Firma by jim udržovala kvalifikaci a využívala je pro vykrytí mimořádných špiček provozu. „Další možností je pronájem pilotů jiným společnostem, protože na trhu je po nich poptávka. Samotné ČSA nemohou ze zákona tuto činnost provozovat,“ vysvětlil Ryban.

Do agentury by měla být převedena i část palubních průvodčích či leteckých mechaniků. Aerolinky zaměstnávají zhruba 4600 lidí. K březnu jich má být o šestinu méně.

Dušan Ryban: Pád trhu znamená další šetření

ČSA původně zaměstnancům slíbily výměnou za souhlas se snížením platů zachování míst. Proč je nyní vše jinak, vysvětluje vicepretident ČSA Dušan Ryban.

* E15: Co se změnilo?

Krizi, která začala kolem září minulého roku, měla podle původních očekávání odeznít za rok, rok a půl a poptávka kapacit se měla vrátit na úroveň roku 2008. Proto jsme vyjednali s odbory pětiprocentní snížení mezd. Protislibem bylo zachování pracovních míst. Dnes je však situace jiná, letecký trh se propadl až na úroveň roku 2005. Návrat na úroveň minulého roku bude trvat podstatně déle. Minimálně tři roky. Pokud se na tuto úroveň ještě vůbec někdy vrátí.

* E15: Nepovažují odbory váš nový krok za zradu?

Připomínají nám to, ale svědomí máme čisté. Řekli jsme, že nebudeme dělat žádné zásadní zásahy, pokud se nic výrazného nestane. Pokud pokles přepravených cestujících neklesne pod pět procent a nezmění se cena letenek. Počtu cestujících však klesl dvojciferně a kvůli tvrdé konkurenci cena letenek plošně klesá. Od začátku roku klesla o dalších deset procent.

* E15: Je možné, že po březnu roku 2010 přijde další vlna propouštění?

Pokud by poptávka po leteckých službách dál padala, tak by nám nezbývalo nic jiného, než pokračovat v redukci flotily. To znamená i v redukci její obsluhy. Ale žádný scénář pro takovou situaci neexistuje. Takovou situaci však samozřejmě nelze vyloučit.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Erdogan: USA podporují teroristy. Mezi kurdskými milicemi a IS není rozdíl

Erdogan: USA podporují teroristy. Mezi kurdskými milicemi a IS není rozdíl

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan dnes odsoudil americkou podporu kurdským bojovníkům v Sýrii, kde byli američtí vojáci přistiženi s insigniemi kurdských milicí YPG. Ty… více

Komerční prezentace
Mobilní web