D8 otevřena, doprava je ale v novém úseku omezena | E15.cz

D8 je po více než třiceti letech hotova. Nestabilní svah ale omezuje dopravu i nadále

ČTK

Poslední část dálnice D8 z Prahy do Německa se dnes otevřela. Kvůli nestabilnímu svahu na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Řidiči vjedou na dvanáctikilometrový úsek dnes večer. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu. Stavba dálnice trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes deset miliard korun.

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku, kde se masiv začal hýbat. Opatření jsou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dočasná, jak dlouho potrvají nelze odhadnout. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale prohlásil, že dálnice je bezpečná.

Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek. V pátek večer ŘSD informovalo o dopravním omezení na základě údajů o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu, které získalo z měřících bodů.

Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů. Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana. Chyběl ale premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Problémy dálnice D8 se bude zabývat vláda, Sobotka nevylučuje úplné uzavření nového úseku

Stavba úseku z Lovosic do Řehlovic se potýká s řadou problémů od samého začátku. Nejprve práce protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu přes České středohoří, a poté sesuvy. V červnu 2013 u Litochovic nad Labem byla zničena část již dokončené dálnice. Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu.

Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice by tak nedoporučil.

Otevření úseku přes České středohoří uleví okolním obcím. Komunikace I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem sloužila jako objízdná trasa nedokončeného úseku dálnice. Druhá objížďka vedla z Lovosic přes obec Velemín do Teplic.

VIDEO: Číňané se dají v Srbsku do stavby dálnic. Postavili už most přes Dunaj, podívejte se na něj

Obě hodnotí policie jako velmi nebezpečné. Podle krajské policie je dlouhodobý odhad roční ztráta sedmi lidských životů na obou ramenech objezdových tras, a to včetně průjezdů městy Teplice a Ústí nad Labem.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Na trasu z Ústí nad Labem ke státní hranici řidiči vjeli před deseti lety. Dnes otevřená část se budovala od května 2012.

Zeman: Stavba D8 trvala dlouho kvůli takzvaným zeleným aktivistům

Stavba posledního úseku dálnice D8 trvala dlouho kvůli takzvaným zeleným aktivistům, kteří podávali jednu žalobu za druhou, řekl prezident Miloš Zeman. 

Zeman v projevu připomněl, že před 15 lety otevíral jako předseda vlády šestnáctikilometrový úsek z Roudnice nad Labem do Lovosic a položil řečnickou otázku: Proč poslední úsek trval dalších 15 let? "Odpověď je velice prostá, ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté," řekl.

Šéf ŘSD Jan Kroupa: Dálnice D8 vydrží sto let

To jsou podle Zemana lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou a když to prohráli, tak se odvolávali. "A díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici," podotkl prezident.

V závěru projevu pak doporučil, až se bude stavět dálniční spojení mezi Chomutovem a Prahou, zbavit se zelených aktivistů. "Přestaňte jim věřit," vyzval přítomné.

 

Zápisník Jana Šindeláře: Justiční mlýnice

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!