Dohodnuto. Prahu a Drážďany spojí rychlodráha, hotova může být do 15 let

Dohodnuto. Prahu a Drážďany spojí rychlodráha, hotova může být do 15 let
29. dubna 2016 • 16:57
Česko a Sasko se dohodly na společném vybudování zcela nové vysokorychlostní železnice z Prahy přes Ústí do Drážďan. Hotova by mohla být v roce 2030. Trať spojí Českou republiku a Německo tunelem pod Krušnými horami. Sloužit bude osobní i nákladní dopravě, cestu z Prahy do Drážďan zkrátí z dnešních více než dvou hodin na hodinu. Zároveň se tak zvýší kapacita pro nákladní dopravu, sníží hluková zátěž a dopravní zatížení v labském údolí.

Podrobnosti k projektu dnes v Ústí nad Labem představil ministr dopravy Dan Ťok a saský ministr hospodářství Martin Dulig. Náklady na stavbu se odhadují v řádech desítek miliard korun. Peníze nejsou podle Ťoka problémem. „Peníze vezmeme ve státního rozpočtu, v evropských rozpočtech, z peněz bych strach neměl. Pro Česko je důležité, že ho nebudou vysokorychlostní tratě obcházet,“ zdůraznil Ťok.

Dominantní stavbou nové železniční trati bude tunel pod Krušnými horami dlouhý 26,5 kilometru, z toho na německé straně bude měřit 15,1 kilometru a 11,4 kilometru na české straně. V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží, protože pro novou vysokorychlostní trať směrem z Ústí do Prahy se počítá jen s osobními vlaky.

Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany, které vede po koridoru podél Labe, nyní měří 196 kilometrů. Nová trať bude dlouhá 140 kilometrů. Z Drážďan do Ústí v současnosti cesta trvá 65 minut, po vysokorychlostní trati to bude 25 minut. Z Ústí do Prahy teď cestující jezdí vlakem 70 minut, po nové trati to bude 27 minut. Vlaky by z Drážďan do Ústí mohly jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině a z Ústí do Prahy až 350 kilometrů v hodině.

Kapacita současné železniční tratě podél Labe bude v krátké době podle odhadů odborníků vyčerpána. „Pohraniční stanice Děčín/Bad Schandau je co do železničního provozu nejvytíženější v ČR a patří i mezi nejvytíženější v Německu. Nedávno dokončená studie potvrdila, že vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan potřebujeme.“ uvedl Ťok.

Drážďany jsou pro napojení české železnice na vysokorychlostní tratě nejvhodnější volbou, protože rameno západoevropských vysokorychlostních tratí je zde nejblíže k ČR.

Projekt ještě musí schválit spolkový sněm

V Německu se projekt posuzuje v rámci plánu spolkových dopravních cest. „Předpokládáme, že v létě budou k dispozici výsledky analýzy. Pak bude projekt předložen spolkovému sněmu a do konce roku 2016 bychom měli mít jistotu, že byl projekt schválen,“ uvedl Dulig. Dnešní konference je podle něj jistým apelem na politiky. „Je to velký generační projekt, o jehož významu musíme přesvědčit politiky i veřejnost,“ zdůraznil.

Projekt je podle Ťoka z hlediska ekologie velmi výhodným projektem, protože odvádí železniční dopravu z údolí Labe do tunelu. „Myslím, že ani ekologové by neměli proti tomu nic říkat,“ uvedl Ťok.

V původních plánech vysokorychlostní železnice Ústí nad Labem míjela, podle dnes zveřejněných se počítá i se zastávkou na severu Čech. „Děláme vlaky pro lidi, je potřeba, aby zastavily tam, kde lidi bydlí. Dneska se ukazuje, že zastavení toho vysokorychlostního vlaku není takový problém,“ řekl ministr.

Česko se v rámci EU už zavázalo k vysokorychlostnímu spojení Praha-Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany. Základním parametrem stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!