Doprava loni spolkla rekordních 92 miliard, většina skončila na železnici

Obor výstavby silnic a železnic má za sebou vůbec nejtučnější rok, který se zřejmě nebude jen tak opakovat. Státní fond dopravní infrastruktury vydal loni podle nejnovějších údajů, které má deník E15 k dispozici, 91,5 miliardy korun. To je vůbec nejvíce za šestnáctiletou existenci fondu.

Viktorie, největší razicí štít v Česku, postupuje prvním z dvojice čtyřkilometrových tunelů Ejpovice.
Výstavba největších železničních tunelů v ČR na trase Praha–Plzeň přijde na čtyři miliardy korun.
21.1.2016 6:29   |  

Státním investorům se tak podařilo utratit 97 procent schváleného rozpočtu, což je v tuzemských podmínkách nevídané. „Nejsou to nějaká kouzla, ale výsledek toho, že se v rezortu začalo normálně pracovat a podařilo se rozjet další stavební projekty,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Jeho rezort se rozhýbal mimo jiné i kvůli honu na evropské peníze v posledním možném roce starého programu Doprava. Celkem unie přispěla 37 miliardami korun. Nejvíce peněz putovalo na železnici, která loni spolkla přes padesát miliard.
Správa železniční dopravní cesty pokračovala například ve stavbě tunelu na třetím koridoru před Plzní či čtvrtého koridoru pod Táborem. V Bruselu se přitom podařilo dojednat přesun zhruba pěti miliard ze silnic na železnici, díky čemuž se dostalo i na mimokoridorové a lokální tratě.

Ředitelství silnic a dálnic utratilo přes 34 miliard korun, především na dálnicích D3, D11 a D8. „Loni jsme stavěli, modernizovali nebo opravovali přes 117 kilometrů dálnic a silnic první třídy,“ dodal Ťok. Letos by se počet kilometrů hemžících se dělníky měl zvýšit na dvě stovky.

Třetím vzadu zůstává Ředitelství vodních cest, na které loni zbylo 400 milionů korun. ŘVC se teď věnuje hlavně dostavbě vltavské vodní cesty v jižních Čechách.

Lámání finančních rekordů má ale i stinné stránky. Kvůli zvýšené státní poptávce se dopravní stavitelství přiblížilo hranici kapacity. Ťok si loni několikrát stěžoval, že především na železnici není o některé zakázky zájem. Pro letošní rok má SFDI v rozpočtu schváleno 65,7 miliardy korun.

Naplánované investice do silnic II. a III. třídy
Kraj Název vozovek
Moravskoslezský kraj II/451 Kunov – Nové Heřminovy
III/04738 Suchdol nad Odrou
III/01146 Nýdek
Královohradecký kraj II/325. Hoříněves – Bílá Třemešná
II/304 Bohuslavice – V. Jesenice
II/305 Borohrádek – Týniště nad Orlicí
II/328 Slavhostice – Jičíněves
II/286 Jičín – Železnice
III/3089 Smiřice – Hoříněves
III/28425 Lázně Bělohrad – Nová Paka
III/29915 Hřibojedy – Dvůr nad Labem
III/32426 Stěžery - Nechanice
Ústecký kraj III/24811 Tisá – Sněžník
III/22528 Žiželice – Holetice
III/25114 Křimov – Hora Sv. Šebestiána
Pardubický kraj II/305 Prosetín - Skuteč – Luže
III/3437 Hlinsko – Včelákov – Miřetice
III/33775 Miřetice – Žumberk
III/35816 Žumberk – Bítovany
III/33776 od křiž. s III/33775 - Havlovice
II/317 hr. Královéhradeckého kraje – Choceň
III/3051 Vysoké Chvojno – hr. Královéhradeckého kraje
III/32256 Moravany – Čankovice
III/29810 Sezemice - Dříteč
Vysočina II/150 Babice – Okrouhlice
II/402 Třešť
II/392 Velké Meziříčí – Tasov
II/112 Telč – Želetava
Plzeňský kraj II/230 Přeštice- Skašov
III/16911 Prášily- křiž. II/190
III/1903 Kout na Šumavě- Domažlice
III/19333 Ostrov- křiž. II/193
III/1777 Blovice- križ. I/19
Olomoucký kraj Silnice II/447 v úseku Šternberk – Žerotín
Silnice II/449 Litovel – průtah
Zlínský kraj II/436 Chropyně – Kyselovice
II/497 Uherské Hradiště – Jarošov
III/4932 Haluzice – Lipová
III/4867 Rožnov p/R – Tylovice
Liberecký kraj III/28115 Troskovice (Krčák, Vidlák)
III/28116 Borek – Troskovice
III/2605 Skalka – Blíževedly
III/2622 Dobranov – Písečná
III/28745 Zásada - Držkov
III/28744 Zásada – Loužnice
III/26317 Prysk
III/29022 Josefův Důl
III/28626 Benecko
III/26210 Pihel - Skalice u České Lípy
III/0353 – Kunratice
III/27250 ulice Liberecká, Chrastava

Zdroj: Euro


Čtěte také:

Velké vodní stavby podraží o téměř dvacet milionů kvůli vícepracem

Dostavbu dálnice D4 zaplatí soukromníci, vláda schválila PPP projekt

Ekologové napadli další dva úseky rekonstrukce D1

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Cukrářům z Ovocného Světozoru je Praha malá, chystají expanzi po Česku

Cukrářům z Ovocného Světozoru je Praha malá, chystají expanzi po Česku

Na patnáct až dvacet nových provozoven odhadují majitelé Ovocného Světozoru potenciál cukrářské sítě pro franšízovou expanzi do velkých měst tuzemska. Ze strany partnerů si to… více

Komerční prezentace
Mobilní web