Dopravní letadla bez pilota se chystají na oblohu

21.7.2010 8:17   |  

Století poté, co se bratři Wrightové poprvé vznesli do vzduchu na motorovém létacím stroji, je létání běžnou záležitostí. Jen člověk při něm pomalu přestává být potřeba.

Minulý týden předvedl tým z Leteckého ústavu Vysokého učení technického v Brně svůj letoun nazvaný po africkém čápovi Marabu. Zatím v jeho kabině sedí pilot, ale později by měl být řízen na dálku ze země. Osm metrů dlouhý stroj s rozpětím křídel deset metrů může stoupat až do výšky osm kilometrů a měl by pak být používán třeba ke sledování dopravy, hranic či ke kontrole, zda je vše v pořádku na trase, kudy vedou ropovody a plynovody. A vývoj by měl jít ještě dál, až k automatizovaným letounům pro cestující.

„Náš ústav se spolu s partnery z jedenácti dalších evropských zemí a z Izraele účastní i projektu PPLANE, který podporuje rovněž Evropská komise,“ uvádí tajemník Leteckého ústavu VUT Jiří Hlinka. „Projekt PPLANE se zabývá zavedením malých dopravních letounů, čtyřmístných až šestimístných, s vysokou mírou automatizace letu. Stroj bude řízen autopilotem. Na zemi však bude k dispozici lidský operátor, který by pomáhal letadlům v případě potíží.“

Příliš drazí letci

Bezpilotní letadla Predator (Dravec) a Reaper (Smrtka) už úspěšně používá americké vojenské letectvo v boji proti teroristům al-Káidy a Tálibánu – dálkově řízené stroje je dokážou sledovat, ale také na ně zaútočit. Zájem o bezpilotní letadla však sílí i v civilní sféře.

„Letecké společnosti by se rády zbavily pilotů a ušetřily peníze, které jim platí,“ otevřeně řekla pro časopis New Scientist bývalá vojenská pilotka Mary Cummingsová, která dnes pracuje v Massachusettském technologickém institutu (MIT) právě na vývoji automatických systémů řízení letadel.

Podle americké konzultační firmy AirlineFinancials tvoří náklady na platy a benefity zaměstnanců 27 procent provozních výnosů leteckých společností. Zatímco pozemního personálu se aerolinky zbavují například zaváděním samoobslužného odbavování a vystavování letenek a palubních vstupenek, výborně placení piloti zůstávají nenahraditelní. Zatím.

V červnu americký Federální letecký úřad pověřil společnost Boeing a Národní leteckou gardu v New Jersey, aby navrhly pravidla, která umožní lety pilotovaných i bezpilotních letadel ve stejném leteckém prostoru – zatím smějí bezpilotní stroje operovat jen v hodně oddělené části vzdušného prostoru. Nová pravidla jsou tedy prvním krokem k tomu, aby se bezpilotní letadla mohla zapojit do běžného leteckého provozu.

V Evropě podobný program prosazují společnosti BAE Systems a EADS (vlastník Airbusu). Zatím na našem kontinentě zpravidla smějí v oddělených koridorech létat jen bezpilotní letadla do hmotnosti dvacet kilogramů.

Jeden kapitán pro několik letadel

„Bezpilotní letadla budou pořád potřebovat mít v záloze lidského pilota vycvičeného na úroveň současných letců,“ soudí Carolyn Evansová z britské Asociace dopravních pilotů. Člověk by ovšem převzal řízení letadla na dálku, z pozemní základny, jenom na určité úseky. Znamenalo by to, že místo dnešního stavu, kdy dva piloti řídí jedno letadlo, by jediný pilot mohl ovládat i několik strojů.

Vyloučena však není ani varianta, že dopravní letadlo by mohl po celou dobu letu řídit autopilot, a to včetně startu a přistání. Ostatně, systém automatického přistávání za každého počasí americké letectvo osvědčeně používá pro své bezpilotní špionážní letouny.

Cena rozhodne

„Postavit dopravní letadlo, které se obejde bez pilota, už dnes není technický problém,“ tvrdí Kurt Doppelbauer z rakouské firmy TTTech, která vyvíjí počítačové programy pro letadla a další dopravní prostředky. „Ale tohle je především věc psychologická. Nikdo si zatím nedokáže skutečně představit, že naloží cestující do velkého dopravního letadla, které budou pilotovat pouze automaty. Nicméně řekl bych, že za pár let by mohla běžně létat alespoň malá letadla bez pilota, která by fungovala jako aerotaxi.“

Jiří Hlinka z Leteckého ústavu VUT předpokládá, že nejdříve se budou přepravovat v bezpilotních letadlech náklady, a potom teprve cestující. Bude tedy více času, aby si lidé zvykli. Hlinka nepředpokládá, že by pasažéři nastupovali do těchto letadel dříve než za čtvrt století.

Mary Cummingsová z MIT si však myslí, že rozhodující bude cena: „Nabídněte v prvním bezpilotním letadle lidem letenku z Bostonu do Los Angeles za padesát dolarů a přerazí se, aby se dostali na palubu.“

Bezpilotní letadla – výhled na příštích deset let

» V příštích deseti letech prostředky vynaložené na pořízení bezpilotních letadel ve světě vzrostou ze 4,9 miliardy dolarů ročně na 11,5 miliardy dolarů.
» Minimálně po tuto dobu stále povedou vojenské bezpilotní stroje. Rozvíjet se však budou i bezpilotní aeroplány využívané pro civilní účely, například pro sledování oblastí ohrožených požárem nebo pro přepravu zatím malých nákladů.
» Tři čtvrtiny bezpilotních letadel budou operovat v USA. Druhým největším trhem bude Evropa těsně sledovaná asijsko-pacifickým regionem. Afrika a Latinská Amerika zůstanou stranou.

Pramen Americká konzultační společnost Teal Group

Autor: Josef Tuček

Komentáře

Čtěte také

Nord Stream II připraví Slováky o miliardy z tranzitních poplatků

Nord Stream II připraví Slováky o miliardy z tranzitních poplatků

Slovensko vyčíslilo, že přijde o 700 milionů eur ročně (téměř 19 miliard korun) z poplatků za tranzit ruského plynu, pokud namísto přes Ukrajinu budou Němci a Rusové přepravovat… více

Komerční prezentace
Mobilní web