Dopravní podnik zrušil tendr na vymáhání pokut. Advokáti nechtějí přijít o náhrady | E15.cz

Dopravní podnik zrušil tendr na vymáhání pokut. Advokáti nechtějí přijít o náhrady

Dopravní podnik zrušil tendr na vymáhání pokut. Advokáti nechtějí přijít o náhrady
Jízdenky do MHD Praha
• 
ZDROJ: Anna Vacková, E15
24. února 2014 • 15:38
Pražský dopravní podnik zrušil zakázku na vymáhání pohledávek z nezaplaceného jízdného. Čtyřletý tendr měl hodnotu 450 milionů korun bez DPH. Důvodem zrušení je změna zákona, podle které by se advokátům v méně závažných pohledávkách zkrátily náhrady nákladů soudního řízení.

„To se samozřejmě odrazilo na okamžité reakci uchazečů o zakázku,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl. Podmínky výběrového řízení přisuzovaly právnímu zástupci odměnu spojenou s vysouzenými náklady. Výběrové řízení by tak ztratilo smysl, dopravní podnik ho proto zrušil.

Podle Štábla skupina poslanců v lednu podala návrh na úpravu občanského soudního řádu. Podle něj by v takzvaných bagatelních sporech, tedy méně závažných pohledávkách, advokátům nenáležela žádná náhrada nákladů soudního řízení.

O dalším postupu chce vedení společnosti rozhodnout až po „vyjasnění legislativní situace a stanovení jasných podmínek“. Do té doby bude pohledávky pro dopravní podnik vymáhat společnost Fidentia, která má tuto agendu v současnosti na starosti.

Tendr měl dopravnímu podniku zajistit právní služby na pomoc při vymáhání dlužných peněz od černých pasažérů včetně zastupování u soudu, exekucích nebo při mimosoudním vypořádání. Právní služby měly zahrnovat třeba vedení databáze pohledávek, digitalizaci dokumentů, posouzení bonity pohledávek a zajištění call centra pro dlužníky.

Vítěz měl dopravní podnik také zastupovat při mimosoudním vymáhání pohledávek včetně rozesílání upomínek a dopisů vyzývajících k úhradě dlužných peněz.

Kontrakt za miliardu

V roce 2008 dopravní podnik uzavřel smlouvu s firmou Tessile ditta, která měla nejasnou majetkovou strukturou. Později se objevily informace o tom, že spoluvlastníkem společnosti je tehdejší ekonomický ředitel dopravního podniku Martin Horák. Ten to odmítl. Smlouvu dopravní podnik vypověděl v roce 2012. Server Euro.cz tehdy uvedl, že si firma za dobu trvání smlouvy mohla vydělat až 1,2 miliardy korun.

Vymáhání pokut pro pražský dopravní podnik bylo v minulosti kritizováno. Lidé museli platit na výlohách mnohem více, než kolik byla samotná pokuta. Většinu z částky přitom obdržela vymahačská firma.

Dopravní podnik loni získal z pokut za černé pasažéry více než 136 milionů korun, podobně jako v předchozích letech. Revizoři celkem zkontrolovali téměř sedm milionů cestujících, odhalili více než 235 tisíc černých pasažérů. Městská společnost zaměstnává 162 revizorů. Pokuta neboli přirážka k jízdnému, je v Praze 1500 korun, pokud ji pasažér zaplatí na místě nebo do 15 dnů, snižuje se na 800 korun.

Autor: ČTK, čap
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!