Dotace na krajské vlaky zůstanou stejné. Škrty se odkládají

Kraje by měly v letošním roce dostat na zajištění veřejné železniční dopravy zhruba stejně jako loni, tedy 2,6 miliardy korun. Dohodl se na tom ministr dopravy Zdeněk Žák a hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD). Částka by se podle nich mohla ještě navýšit o inflaci.

Vlak řady 843,na trati z Opavy do olomouce provozují České dráhy
23.7.2013 18:16   |  

Vláda premiéra Nečase chtěla krajům dotaci o 600 milionů korun snížit, i když to bylo v rozporu s memorandem, které mají kraje se státem uzavřené. To by podle nich znamenalo snížení současného objemu přepravy o 40 procent. Kraje, v jejichž čele převládají zástupci ČSSD, by také napříště měly získat možnost vyjadřovat se k případnému omezování rychlíkové železniční dopravy. Například na Vysočině ubylo po poslední redukci podle Chovance 11 procent rychlíkových spojů.

Anketa

Jak je podle vás zajištěna vlaková dopravní obslužnost v regionech?

dobře   46% špatně   34% vlakem nejezdím   20%

V anketě hlasovalo 167 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

další ankety

Dráhy mají s kraji uzavřené dohody o zajišťování dopravní obslužnosti na deset let. Provoz na regionálních tratích částečně dotuje stát na základě uzavřeného memoranda, ale přispívají na něj i kraje ze svých rozpočtů. Ministr Žák Chovancovi dále řekl, že chce stabilizovat situaci ve ztrátové ČD Cargo tak, aby se přeprava kusového zboží nepřesunovala na silnice. ČD Cargo mělo loni ztrátu kolem dvou miliard a stáhlo tak do červených čísel celé České dráhy.

Vznikne expertní tým

Chovanec chce rovněž řešit problém, kdy kamiony ve snaze vyhnout se mýtným úsekům na dálnicích jezdí po místních komunikacích. Tomu by mělo zamezit chystané rozšíření výběru mýta na silnice I. a II. třídy a také vážení nákladních vozidel. Zástupci krajů ministrovi předložili návrh na zřízení regulátora pro železniční dopravu. Podle Chovance je stále ve hře varianta samostatné poslanecké iniciativy nebo by zřízení regulátora mohlo být součástí vládního návrhu zákona o železnici, který měl podle původních předpokladů platit v příštím roce. Nezávislého drážního regulátora požadují i železniční odbory.

Ministr se s regionálními zástupci dohodl, že s nimi bude o všech dopravních tématech diskutovat. „Já myslím, že skutečných kontroverzních témat není zas až tak hodně, že obzvláště u těch témat, které představují technické řešení, se můžeme shodnout a předcházet tak nejrůznějším nedorozuměním,“ uzavřel Žák. Témata by měl řešit společný expertní tým.


O vlakové dopravě čtěte více:

Evropa dá Česku přes 10 miliard na modernizaci železnic

První rychlotrať vznikne ve směru Praha – Lovosice

EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice


Autor: čtk, nos

Komentáře

Čtěte také

Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků

Finanční správa zřejmě bude moci prověřovat výši majetku poplatníků

Při podezření, že rozdíl mezi nárůstem jmění poplatníka a jeho vykázanými příjmy by byl vyšší než sedm milionů korun, finanční správa by ho mohla vyzvat k prokázání původu majetku… více

Komerční prezentace
Mobilní web