Dráhy nemají peníze na railjety, vydají další dluhopisy za miliardy

E15 exkluzivně České dráhy se nechtějí vzdát dluhopisového financování. O loňské várce obligací se přitom mluvilo jako o „na dlouhou dobu poslední“. Po dvou obřích mezinárodních emisích se podnik v dalších letech zaměří spíše na domácí trh. Jak zjistil deník E15, dozorčí rada ČD na posledním zasedání schválila dluhopisový plán do roku 2017 s maximálním limitem ve výši čtyři miliardy korun.

ilustrační foto
22.3.2013 6:46   |  

„Je pravděpodobné, že k emisi dojde už letos v souladu s rámcovým plánem,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Podle něj využijí dráhy získané prostředky především na investice do vlaků, částečně i na úhradu starých dluhů.

Podrobnosti podnik tají. České dráhy budou ale potřebovat peníze především na vlaky Siemens Viaggio Comfort (známé jako railjety). Zatím jich český dopravce objednal sedm za zhruba dvě miliardy korun, na dalších osm má opci, kterou by rád využil. Vlaky by měly začít jezdit v prosinci 2014 na trati Praha–Vídeň–Štýrský Hradec.

„Je to standardní mix vlastních zdrojů a obligací. S railjety se počítalo v našem schváleném plánu,“ řekl tento týden generální ředitel Českých drah Petr Žaluda na dotaz deníku E15 k financování zmíněných rychlovlaků. K dluhopisům ČD je obecně obezřetný náměstek ministra dopravy a předseda řídicího výboru Českých drah Lukáš Hampl.

„Vycházím z toho, že dráhy jsou na stropě potenciálního zadlužení. Ale nechci dát nějaké kategorické stanovisko, dokud se s materiálem neseznámím,“ uvedl Hampl. Podle něj výrazně záleží na proporci mezi úhradou starých dluhů a investicemi. Už loni, ještě když šéfoval dozorčí radě ČD, Hampl prosadil, aby se většina z tehdejší emise použila na úhradu dřívějších závazků. Řídicí výbor drah má zasedat příští týden.

České dráhy už zkušenosti s dluhopisy mají. První emisi v objemu dvou miliard korun umístily výhradně na tuzemském trhu v roce 2009, splacena byla loni v prosinci. U dalších dvou emisí už šlo o mezinárodní bondy, objem vždy činil 300 milionů eur (zhruba 7,5 miliardy korun). Termíny splatnosti jsou roky 2016 a 2019.


• Čtěte také:

České dráhy zachovají slevy pro studenty. Není jasné, zda přispěje stát

Railjety se v dubnu podívají do Česka, svezou cestující z Prahy do Ostravy

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Miliardář Vítek prohrál boj o budovu Svobodné Evropy

Miliardář Vítek prohrál boj o budovu Svobodné Evropy

Supermoderní pevnost v Praze na Hagiboru, odkud vysílá stanice Svobodná Evropa, nespadne do majetkové podstaty zkrachovalé společnosti ovládané Radovanem Vítkem. Soudní verdikt… více

Komerční prezentace
Mobilní web