Dráhy si pronajmou lokomotivy pro Německo, za deset strojů dají miliardu

Dráhy si pronajmou lokomotivy pro Německo, za deset strojů dají miliardu
31. března 2016 • 06:17
Vedení Českých drah včera dostalo volnou ruku k doplnění lokomotivní flotily. Stane se tak formou pronájmu. Řídící výbor jako nejvyšší orgán společnosti schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti strojů, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun.

Deníku E15 to potvrdil mluvčí Radek Joklík. Lokomotivy mají v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek.

Dráhy nyní urgentně potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

V úvahu tak připadá především pronájem strojů Siemens Vectron, které mohou jezdit v Evropě bez omezení. Požadavky by zřejmě splnily i starší taurusy, taktéž od Siemense.

Renesance železnice
Počet cestujících na českých kolejích loni pošesté v řadě vzrostl. Vlaky přepravily meziročně o 600 tisíc pasažérů více, celkem 176,6 milionu. Důležitější je ale výkon v takzvaných osobokilometrech, který se zvýšil o téměř sedm procent na 8,3 miliardy, což je nejvíce za posledních dvacet let.

V soutěži tak půjde především o klání leasingových společností a jejich volných kapacit. Například server iDnes.cz před nedávnem psal o jednání zástupců drah s rakouskou European Locomotive Leasing, která půjčuje Vectrony i českému RegioJetu.

Dráhy pronájmem mimo jiné hasí další potíže, které jim vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat právě nová plzeňská lokomotiva 109E. Kvůli ní dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž, stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit v čele vlaku rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině. To jej fakticky vyřazuje ze hry.

Lokomotivy Škoda ale nebudou zahálet. V tuzemsku mohou jezdit až 160 kilometrů v hodině. Na takovou rychlost mají dráhy pouze čtyřicet lokomotiv, což při rozšiřující se síti koridorů nestačí.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!