EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice

Evropská unie do konce roku 2030 plánuje rozšíření sítě vysokorychlostních železnic ze stávajících asi 7 tisíc kilometrů na 15 tisíc kilometrů. To si vyžádá investici 180 miliard eur (asi 4,6 bilionu korun). Na konferenci o vysokorychlostních železnicích to řekl vedoucí zastoupení Evropské komise v Česku Jan Michal. S vysokorychlostními tratěmi se podle ministerstva dopravy počítá i v Česku. Do roku 2050 by mělo vzniknout 700 kilometrů těchto tratí.

 Rychlovlak ICE na trati
15.5.2012 13:56   |  

Česko nemůže být v rozvoji železniční dopravy pasivní a čekat, až mu podobu vysokorychlostního spojení mezi metropolemi nakreslí Evropská unie, řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Jan Pakosta. Stávající pasivita podle něj může vést k tomu, že se země stane „centrální periferií“ Evropy. Strategickým zájmem Česka by podle něho měly být zejména vnitrostátní úseky.


Čtěte také:

EU bude investovat v dopravě hlavně do železnic

K dokončení dopravních sítí je třeba 900 miliard


Vysokorychlostní tratě počítají s rychlostí přesahující 300 kilometrů v hodině. Zkvalitnění železniční dopravy v Česku potřebuje komplexní řešení železniční sítě, uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Podle něj v současnosti na ministerstvu pracuje skupina prověřující možnost zvýšení rychlosti na stávajících tratích do 200 kilometrů v hodině. V současnosti je maximální rychlost stanovená na 160 kilometrů za hodinu, řada kolejových vozidel je však schopna rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině dosahovat.

Vhodným příkladem v budování rychlostních tratí by pro Česko mohlo být například Španělsko, uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Michal Drábek. Španělsko například před 20 lety mělo jedinou vysokorychlostní trať mezi Madridem a Sevillou. Dnes však se 2200 kilometry vysokorychlostních tratí v provozu a dalšími 4 tisíci ve výstavbě představuje v rámci Evropy zemi s nejdelší vysokorychlostní sítí železnic. O konkurenceschopnosti železniční dopravy proti letecké a automobilové dopravy svědčí skutečnost, že železniční doprava ve Španělsku zaujímá polovinu dopravního trhu, dodal Drábek.

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Britové založí úřad pro brexit, Cameron nevidí důvod ke skotskému referendu

Britové založí úřad pro brexit, Cameron nevidí důvod ke skotskému referendu aktualizováno

Britský premiér David Cameron považuje aktivaci článku 50 unijní smlouvy, který řeší vystoupení z Evropské unie, za suverénní rozhodnutí Británie, ke kterému nemůže EU zemi nutit.… více

Komerční prezentace
Mobilní web