EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice

Evropská unie do konce roku 2030 plánuje rozšíření sítě vysokorychlostních železnic ze stávajících asi 7 tisíc kilometrů na 15 tisíc kilometrů. To si vyžádá investici 180 miliard eur (asi 4,6 bilionu korun). Na konferenci o vysokorychlostních železnicích to řekl vedoucí zastoupení Evropské komise v Česku Jan Michal. S vysokorychlostními tratěmi se podle ministerstva dopravy počítá i v Česku. Do roku 2050 by mělo vzniknout 700 kilometrů těchto tratí.

 Rychlovlak ICE na trati
15.5.2012 13:56   |  

Česko nemůže být v rozvoji železniční dopravy pasivní a čekat, až mu podobu vysokorychlostního spojení mezi metropolemi nakreslí Evropská unie, řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Jan Pakosta. Stávající pasivita podle něj může vést k tomu, že se země stane „centrální periferií“ Evropy. Strategickým zájmem Česka by podle něho měly být zejména vnitrostátní úseky.


Čtěte také:

EU bude investovat v dopravě hlavně do železnic

K dokončení dopravních sítí je třeba 900 miliard


Vysokorychlostní tratě počítají s rychlostí přesahující 300 kilometrů v hodině. Zkvalitnění železniční dopravy v Česku potřebuje komplexní řešení železniční sítě, uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Podle něj v současnosti na ministerstvu pracuje skupina prověřující možnost zvýšení rychlosti na stávajících tratích do 200 kilometrů v hodině. V současnosti je maximální rychlost stanovená na 160 kilometrů za hodinu, řada kolejových vozidel je však schopna rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině dosahovat.

Vhodným příkladem v budování rychlostních tratí by pro Česko mohlo být například Španělsko, uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Michal Drábek. Španělsko například před 20 lety mělo jedinou vysokorychlostní trať mezi Madridem a Sevillou. Dnes však se 2200 kilometry vysokorychlostních tratí v provozu a dalšími 4 tisíci ve výstavbě představuje v rámci Evropy zemi s nejdelší vysokorychlostní sítí železnic. O konkurenceschopnosti železniční dopravy proti letecké a automobilové dopravy svědčí skutečnost, že železniční doprava ve Španělsku zaujímá polovinu dopravního trhu, dodal Drábek.

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

Mobilní operátor T-Mobile zvažuje rozšířit nabídku své internetové televize. Jednou z možností by mohla být stanice, jejíž program by byl významně složen z příspěvků veřejnosti… více

Komerční prezentace
Mobilní web