EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice | E15.cz

EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice

EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice
15. května 2012 • 13:56
Evropská unie do konce roku 2030 plánuje rozšíření sítě vysokorychlostních železnic ze stávajících asi 7 tisíc kilometrů na 15 tisíc kilometrů. To si vyžádá investici 180 miliard eur (asi 4,6 bilionu korun). Na konferenci o vysokorychlostních železnicích to řekl vedoucí zastoupení Evropské komise v Česku Jan Michal. S vysokorychlostními tratěmi se podle ministerstva dopravy počítá i v Česku. Do roku 2050 by mělo vzniknout 700 kilometrů těchto tratí.

Česko nemůže být v rozvoji železniční dopravy pasivní a čekat, až mu podobu vysokorychlostního spojení mezi metropolemi nakreslí Evropská unie, řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Jan Pakosta. Stávající pasivita podle něj může vést k tomu, že se země stane „centrální periferií“ Evropy. Strategickým zájmem Česka by podle něho měly být zejména vnitrostátní úseky.

Vysokorychlostní tratě počítají s rychlostí přesahující 300 kilometrů v hodině. Zkvalitnění železniční dopravy v Česku potřebuje komplexní řešení železniční sítě, uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Podle něj v současnosti na ministerstvu pracuje skupina prověřující možnost zvýšení rychlosti na stávajících tratích do 200 kilometrů v hodině. V současnosti je maximální rychlost stanovená na 160 kilometrů za hodinu, řada kolejových vozidel je však schopna rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině dosahovat.

Vhodným příkladem v budování rychlostních tratí by pro Česko mohlo být například Španělsko, uvedl ředitel Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Michal Drábek. Španělsko například před 20 lety mělo jedinou vysokorychlostní trať mezi Madridem a Sevillou. Dnes však se 2200 kilometry vysokorychlostních tratí v provozu a dalšími 4 tisíci ve výstavbě představuje v rámci Evropy zemi s nejdelší vysokorychlostní sítí železnic. O konkurenceschopnosti železniční dopravy proti letecké a automobilové dopravy svědčí skutečnost, že železniční doprava ve Španělsku zaujímá polovinu dopravního trhu, dodal Drábek.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • V digitálním věku skladují firmy většinu dokumentů stále na papíře. A dělá jim to potíže
  • Pro oznamovatele korupce nejsou potřeba nová pravidla, tvrdí podnikatelé
  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením